Художник с много самостоятелни изложби в страната и чужбина, участник в десетки групови експозиции и арт проекти, ГРЕДИ АССА има изключително влияние върху сферата на културата в България. Завършва стенопис, участник е в неформалната арт група „Градът“, създадена през 1985 г. През годините е преподавател по живопис в катедра „Текстил“ към Националната художествена академия, доцент по живопис, професор в катедра „Мода“ и за определен период неин ръководител, заместник-ректор на академията, заместник-председател на Национален фонд Култура при Министерството на културата, член на Висшата атестационна комисия по изобразителни изкуства и изкуствознание при Министерския съвет, изпълнителен директор на Националния дарителски фонд „13 века България“. И най-ценното – създател на прекрасно изкуство.
фотография Diana Lapin
Вдъхновението е красива дума, описваща някакъв чудодеен изблик на енергия, която енигматично води до създаването на изключителна творба. Древните гърци и евреи, а и не само те, са му приписвали божествен произход. За мен вдъхновението е ентусиазмът от работата и стремежът да откликвам на духа на времето, така както го улавям във всеки момент.
Разбира се, картините или рисунките, след като напуснат ателието или галерията, имат свой живот сред новите си притежатели. Често ми дават обратна връзка и научавам как те са станали обект на разговори и оценки или как зареждат собствениците си с чувства и идеи. Любопитен съм да видя как работите ми се вписват в новите си пространства. Интериорите, в които живеят ценителите на изобразителното изкуство, са архитектурни и естетически постижения. Вкусът към изкуството и изискванията към жизненото пространство винаги са в хармония.
Изкуството променя коренно интериора, в който присъства. Всяка творба е концентрирана интелектуална и емоционална енергия. Изкуството привлича погледа на посетителя. То не просто украсява дома, а стимулира мисленето. Картината вкарва нова гледна точка. Тя вълнува, отправя въпроси, понякога провокира. Картината взаимодейства с пространството, в което е поставена. Влиза в диалог с други произведения от същия интериор. Творбите са еднакво стимулиращи за госта, който ги вижда за първи път, и за колекционера, който отдавна живее с тях, но ги гледа с интерес отново и отново. Истинските творби никога не омръзват на притежателите си. Винаги съм вярвал, че децата, които израстват в дом с произведения на изкуството, имат шанс отрано да формират усет към изкуството, който щедро се отплаща за бъдещите им успехи.
В много случаи самият интериорен дизайн е произведение на изкуството. Разбира се, той е архитектурна творба с утилитарна функция и в този смисъл не е чисто изкуство, което като романтическа категория е безцелно. И изкуството, и интериорният дизайн са въплътена в някаква материя мисъл. И двете дават смисъл на пространството, като взаимно се обогатяват.
Имам привилегията да познавам част от интериорите, в които са поставени мои картини. Сигурно съм късметлия, защото не мога да си спомня случай, в който да съм бил критичен към избора на място за работата си или към осветяването й.
„Интериорите, в които живеят ценителите на изобразителното изкуство, са архитектурни и естетически постижения. Вкусът към изкуството и изискванията към жизненото пространство винаги са в хармония.“
Важно е творбата да стои уверено в интериора. Да има достатъчно пространство, за да бъде наблюдавана от различни гледни точки. Когато става дума за интериори с произведения на повече автори, важно е и различните творби да влизат във взаимодействие и да препращат една към друга.
Чувствал съм се уютно в най-различни по стил пространства. Светлото пространство на белия куб на една галерия или минималистичният свръхтехнологизиран интериор също ми носят уют. Гостоприемни са както непретенциозната, но подредена селска къща, така и претрупаният с тежки мебели, полилеи и произведения на изкуството еклектичен парижки апартамент.
Безспорно даденостите на интериора се диктуват от функцията му и в този смисъл обзавеждането е водещо. Разбира се, случва се да се правят промени в интериора – стени, осветление – заради произведенията на изкуството, които ще бъдат поставени в него. Чудесен пример в това отношение е Музеят за модерно изкуство „Луизиана“, близо до Копенхаген. Отделните зали на трите свързани сгради са съобразени с творбите, които ще бъдат изложени в тях. Същото важи и за ландшафтното оформление на парка, създаден, за да даде най-добрата видимост на изключителната скулптурна експозиция, притежание на музея, в чиято основа е частната колекция на индустриалеца Кнут Йенсен. Когато мислим за дом, стилът на интериора се определя от избора на обитателите му, а неговата реализация зависи от интериорния дизайнер. Произведенията на съвременното изкуство се чувстват добре във всеки стил, стига да им е отредено достатъчно пространство.
Винаги се съобразявам с мнението на дизайнера, защото това е професия, изискваща компетентност и професионализъм.
Пазарът на художествени произведения навсякъде по света е труден, защото е много конкурентен. Все пак в Германия например художниците имат предимството пазарът на изкуство да се опира на добре развитата музейна мрежа. Има повече от 500 музея за изобразителни изкуства (държавни, общински и частни), които непрекъснато купуват произведения и задават жалоните на успеха в съвременното изкуство при пълна прозрачност на разходите си. Пазарът на изкуство в България не може да стъпи на мрежата от общинските и национални галерии, които, ако попълват своите фондове, го правят като тайна завера. Има частни галерии, които работят добре в сложната пазарна среда, но това им коства големи усилия. Пазарът не е структуриран и заради липсата на безпристрастна и професионална художествена критика. На фона на минорните чувства от облика на пазара на изкуство бих казал, че съм щастлив, когато работите ми намират своите ценители.
„Важно е творбата да стои уверено в интериора. Произведенията на съвременното изкуство се чувстват добре във всеки стил, стига да им е отредено достатъчно пространство.“