Мраморът! Кой друг материал може да се сравнява с неговото излъчване, сила, стил и елегантност? С историята, въплътена във всяка негова жилка? Кое би могло да наподоби цветовете му – деликатни или наситени в учудващи тонове и нюанси, от дълбоко черно, до искрящо бяло, през синьо, розово, зелено, златно... Надникваме отвъд познанието ни за мрамора благодарение на трима световни специалисти, които го познават от първо лице.
от Калина Константинова
Три поколения на семейство Морвидони са специализирани в намирането и обработката на мрамор за обзавеждане и декорация. Като собственик на компанията Les marbreries de la Seine той сътрудничи с едни от най-известните архитектурни бюра по света за престижни проекти на частни домове, хотели, ресторанти, яхти. Преди три години Жан-Паскал създава и M éditions – компания, даваща шанс на млади дизайнери да проектират мебели, декоративни предмети и художествени произведения от мрамор.
Les marbreries de la Seine разполага с голям завод в покрайнините на Париж. Там беше нашият шоурум. Имахме желание обаче да създадем по-интимно и артистично пространство в Париж. Обърнахме се към дизайнера Франческо Балзано, който го проектира. Франческо създаде и специална колекция мебели, която толкова ни хареса, че решихме да я комерсиализираме (колекцията Dolce). Така възникна и идеята за M éditions. Пожелахме да се докоснем до таланта и на други млади дизайнери, да им дадем възможност да се запознаят с любимия ни материал и да се изненадаме от техните предложения.
Важно е те да споделят нашата екологична чувствителност. В Les marbreries de la Seine притежаваме от 13 години сертификат QSE – рециклираме водата, отпадъците. За нас грижата за природата не е моден феномен. В колекцията Fragments, която създадохме с Антони Гере (новият артистичен директор на Habitat), например използвахме блокове мрамор, останали от други наши проекти, прекалено малки, за да бъдат отново интегрирани. Тези красиви, но излишни обеми, намериха ново предназначение – мебели, осветителни тела и декоративни предмети, вдъхновени от гръцката архитектура и от творчеството на Льо Корбюзие. Мраморът ни идва от цял свят, но основно от Италия. В момента има силна чувствителност от страна на фирмите и на архитектите за локалния произход на използваните материали. Или за този с възможно най-малък въглероден отпечатък.
През последните години виждахме много зелени нюанси, сега на мода са розовите, сините. Преди това пък бежовите. През 60-те години на миналия век баща ми е бил най-големият търговец на травертин във Франция. Тогава материалът е бил на мода, след което почти никой не го е търсил. В момента отново се появява. Когато се създава силна комуникация за даден открояващ се проект, интериор, хотел… той се превръща в обект на желание. По време на пандемията тук във Франция известният шеф Сирил Линяк участваше в популярно кулинарно предаване, снимано в интериор с кухненски плот от гранит Patagonia. След това всички искаха такъв плот у дома.
Най-скъпи са мраморите, които се намират и обработват трудно. Преди години познавах добре г-н Бургини, италианец, собственик на кариерата Calacatta Burghini. Мраморът му облицова няколко наистина престижни интериора и оттогава се е превърнал в нещо като референция за италианския стил и елегантност. Всеки го иска, но количеството е ограничено, така че и цената расте. Самият материал може и да не е много скъп, но доставката, обработката, архитектурният проект, начинът на поставяне и показване увеличават стойността му. А може и с по-базови материали да се на- правят смайващи проекти, които изглеждат луксозно. Съществуват наистина специални проекти, като една поръчка за кухненски плот от син содалит е на стойност 250 000 евро. Но тук става въпрос вече за полускъпоценен камък. Колкото и скъп да е даден материал, ако не е представен добре, той е съсипан.
За обновяването на интериора на хотел Crillon работих с г-н Карл Лагерфелд. Беше невероятно преживяване поради обема и монументалността на работата, но и заради контакта с този изключителен човек. Намирането на материала беше истинска одисея, а след това, при обработването на една от ваните, се появи т.нар. „яйце“ в масата на мрамора (яйцеобразна форма в бяло, която се отличава рязко от общата маса, но е невъзможно да бъде забелязана, преди да се разреже обемът). Въпреки че всички много се притесниха, тъй като този дефект определено променяше цялостната визия на ваната, г-н Лагерфелд много я хареса. Интериорът на банята обиколи списанията по цял свят и оттогава е във всички класации за най-красива баня.
Братята Даниел и Мишел Бисмют са френски архитекти и интериорни дизайнери. Създават персонални проекти за жилища и търговски обекти, апартаменти от висок клас, посолства, хотели и концептуални магазини по целия свят. Отличават се с вкус към изчистените линии, които подчертават светлината и перспективата. Срещаме се по повод новата им лимитирана колекция Smiley.
Мраморът е и ще остане луксозен материал дори и да е широко демократизиран и копиран. Истинският лукс е начинът, по който е обработен и използван. Използваме мрамор, когато бюджетът наистина го позволява и проектът го заслужава. Всички мрамори са красиви, но някои са наистина абстрактно изкуство. Дори да има модни тенденции в мрамора, не се придържаме към тях – архитектурата трябва да е свободна от ефимерни явления. Само така ще е адекватна в утрешния ден.
Травертинът възвърна славата си, въпреки че ние го обичаме и използваме още от първите проекти. Много се търси гранитът Patagonia. Има по-малко интерес за карарски мрамор, а той е изключителен.
Благодарение на тях участваме в много интересни проекти, защото възможностите са почти неограничени. Например с робот създадохме грандиозна камина от масивен мрамор от Раджастан, изваяна като оригами, издълбана до 4 mm, за да се създаде прозрачност.
Грег Натале е австралийски архитект, познат с дръзкия си и смел подход в обзавеждането. Интериорите му се отличават с ярки цветове, акумулация на акценти, комбинация на материи. В много от тях мраморът има основна роля. Срещаме се в рамките на френския салон за обзавеждане Maison et Objet, където архитектът представя новата си колекция мебели и декоративни предмети.
Любовта ми към него е свързана с италианските ми корени. Със семейството ми в Австралия живеехме в интериори с мраморни подове, а в Италия останах поразен от количеството мрамор, използвано навсякъде – от стълбищата до рамките на прозорците. Мраморът излъчва едновременно усещане за здравина и безвремие, но и за топлина и мекота. Тази противоречива комбинация от сила и грация е привлекателна. Има нещо разкошно в ярките или по-приглушени тоналности и динамичните щрихи на жилките, оформящи абстрактни пана.
Вдъхновен съм от италианския дизайн, формирал моята любов към геометричните линии. В един от последните ми проекти, Mosman House, създадох настилка от плочи в розово-бели нюанси, комбинирани с други в бордо и смарагд, както и такива с по-малко изявени жилки и други с по сложни щрихи. Цялостното усещане е за жизненост, но и за вечност и грандиозност. Вдъхновението за този проект е Villa Necchi Campiglio в Милано. Харесвам и постмодерния дизайн от 80-те години на миналия век и често използвам гранит – намирам го за емоционален и отличителен за онази епоха. Той отразява стоманената цветова палитра на градската къща на Халстън в Манхатън по проект на Пол Рудолф, която е друго вечно мое вдъхновение.
Много от материала идва от Италия – видовете Paonazzetto, Rosso Levanto и Nero Marquina. Но сме работили и с невероятни зелени мрамори от Индия и Гватемала. В много от моите интериори използвам класическата комбинация на бяло и черно с Carrara и Nero Marquina. Обичам интересните шарки на Jurassic, който наскоро използвах в проект в Източен Бризбейн, както и ярките цветове на Rosso Levanto и Guatemala Verde. Azul Bahia може да динамизира интериора с пронизителното си синьо.
В проекта Mosman в рамките на основните жилищни, трапезарни и кухненски зони създадохме портали от кварцит Granito Louco, за да очертаем всяка от тях. Този невероятен камък с живописни жилки обгръща всички прагове, изкачва се по рамките на вратите и покрива преградите. Изпълнението беше много трудоемко – използвахме тънък (5 мм) фурнир от камък върху пчелна пита, създавайки илюзията за здрава рамка от дебели колони и твърди греди. В комбинация с блестящата бяла мазилка резултатът е ослепителен и оптически уголемява пространството.
Мраморът е пищен, вълнува, създава усещане за драматизъм, придава чувство за монументалност. Приятен е на допир. Но той е част от разнообразна палитра от материали и балансираната комбинация между всички тях оформя истински луксозния интериор.