Семейната компания Féau Boiseries колекционира и реставрира автентични дървени декори, изпълнени с истории от 17-и, 18-и и 19-и век, възпроизвежда ги и ги адаптира за едни от най-престижните и стилни интериори.
от Калина Константинова / фотография Féau Boiseries
Féau Boiseries е една от най-важните референции в света на висшата декорация за дома. Заставайки пред входа на централния офис на фирмата на ул. Laugier в Париж, е невъзможно да предположиш в какво магично пътешествие ти предстои да бъдеш въвлечен. Имаме привилегията да бъдем поканени тук по инициатива на Invisible Collection, онлайн платформата за обзавеждане, дизайн и изкуство, и Dedar, италианската фирма за текстил, чийто общ проект в рамките на Paris Design Week е представен сред впечатляващия декор на Féau Boiseries.
Тук е събрана най-голямата колекция от исторически дървени декоративни панели в света. Редките и емблематични модели обхващат основните декоративни стилове от 17-и до 20-и век, характеризиращи френския art de vivre. Безценната колекция отразява духа на компанията и е източник на вдъхновение за архитекти и интериорни дизайнери от цял свят.
„Във всяко едно пано определено животно символизира континент. Лъвът – Африка, камилата – Азия и Пътя на коприната, крокодилът – Америка, а конят – Европа. В книгите с колекциите на компанията Jansen, които баща ми ми позволяваше да разлиствам като дете, този декор най-много разпалваше въображението ми с всички тези животни, представени по такъв изящен начин. Имах щастието да купя автентичните пана и да ги прибавя към колекцията си. Те се превърнаха в един от символите на Féau Boiseries. Тяхната неокласическа фантазия често вдъхновява клиентите ни“, споделя Гийом Фео, трето поколение собственик на компанията, наш домакин и гид в това необикновено пътешествие.
След антрето попадаме в зала, чийто декор е вдъхновен от етруските – врата, пана и корнизи, резбовани в масивен дъб, оцветени в оранжево, плътно и топло, и с елементи имитация на бронз. Декорът е принадлежала на Наполеон, на Кристиан Диор, на Лорис Азаро. Ненаситен за красота, погледът е привлечен като магнит от други пана – фини и изящни. „Намерени са случайно в шкаф в галерия за съвременно изкуство в Париж, обяснява Гийом Фео. – Част са от известен декор, много от елементите на който се съхраняват в Лувъра.
Намирали са се в дома на балерината Мари-Мадлен Гимар, известна парижанка от 18-и век. Тя е живеела в истински палат, построен по проект на Леду (Claude-Nicolas Ledoux) в близост до Операта. В този храм на изкуствата са били концентрирани уменията на най-известните артисти от епохата. Вратите са били изрисувани от Фрагонар, фризовете скулптирани от Клодион… В мотивите виждаме вплетени лилии, което означава, че собственичката е танцувала във Версай пред краля. Дърворезбите често крият кодирана информация.“
Гийом Фео продължава да ни показва съкровищата в колекцията си.
„Много се възхищавам от работата на Франсоа-Жозеф Беланже, архитекта на граф Д’Артоа, бъдещия крал Шарл X. По негов проект са например замъкът Bagatelle и градините. Стилът му е изключително рафиниран и поетичен. Имал е голям талант като декоратор и орнаменталист. Тези изрисувани пана, подобни на много други, с които е покривал стените на красивите домове на клиентите си в квартала Chaussée d’Antin в края на 18-и век, са единствените останали модели от този тип на пазара на изкуството. Материалът, от който са изработени, е много крехък и много малко от тях са оцелели. Подготвителните им рисунки се съхраняват в Лувъра. В паната разпознаваме стила на Беланже, начина му да поетизира препратки към античността и да ги комбинира със съвременни елементи в перфектен баланс“, споделя сладкодумният колекционер.
Историята на компанията започва през 1875 г., когато Шарл Фурние, художник и специалист по позлата, отваря бутик в Париж на ул. Laugier, недалеч от Триумфалната арка. За кратък период той се превръща в един от най-известните декоратори на Третата република. По време на Belle époque създава изключителни декори с дърворезба за митични, екстравагантни интериори като Розовия палат на Бони дьо Кастелан и Ана Гулд на ул. Foch в Париж, вилата Ephrussi в Сен-Жан Кап Фера на семейство Ротшилд, величествения палат на стоманения магнат Хенри Клай Фрик на Пето авеню в Ню Йорк. За наш късмет все още може да разгледаме този интериор, защото сградата е превърната в музей (The Frick Collection).
Декораторът Реймон Грелу, страстен любител на дърворезбовани декори, купува компанията от Фурние през 1917 г. и обогатява портфолиото с модерни ар деко мотиви. През 1963 г. Грелу продава бизнеса си на Ги и Жоел Фео. По това време Ги Фео е асистент на водещия дизайнер Жан Паско, един от декораторите на известния презокеански лайнер Normandie. Въпреки очевидния му артистичен уклон, на Ги се налага да се занимава с далеч по-прозаични задачи, за да може компанията да просперира. Обещава си обаче да позволи на сина си Жоел, също почитател на декоративното изкуство и занаятчийството, да изживее мечтата си и да развие таланта си. Когато поема ръководството на компанията, Жоел Фео вече е започнал работа в престижната парижка фирма за декорация Jansen, в екипа на Стефан Буден, който се занимава с реновацията на Белия дом във Вашингтон по поръчка на семейство Кенеди. При ръководството на Жоел Фео компанията продължава да създава луксозни дървени облицовки и ламперии за най-красивите интериори от Париж до Ню Йорк.
Днес Гийом Фео и сестра му Анжелик Фео-Льоборн са третото поколение начело на семейната компания. Под тяхно ръководство Féau Boiseries разширява дейността си. През цялото време – от първоначалната идея до поддръжката, от изработката на чертежите и на самите декори до монтажа им на място, тя си сътрудничи с дизайнерите и архитектите. В нейните работилници висококвалифицирани майстори следват традиционни техники, сред които има и такива от 17-и век.
Посланик на френския вкус и експерт в своята област, както и ентусиазиран колекционер, Гийом Фео винаги е щастлив да споделя своите идеи и съвети. Той знае как да насочи клиентите към определен исторически декор, който най-точно ще се впише в техните оригинални дизайнерски идеи. Един от архитектите, които ценят изключително много сътрудничеството си с Гийом Фео, е американецът МАЙКЪЛ С. СМИТ, реновирал частните апартаменти в Белия дом по поръчка на Мишел и Барак Обама.
„Дърворезбованите декори (les boiseries) притежават особена притегателна сила. По магичен начин внасят ред в архитектурата. Без дори да разбираме как точно, оформят перфектно всяко пространство. По тази причина не мога дори да си представя проект без боазри, а за мен е предизвикателство да успея да създам хармония между класическите им препратки и съвременните интериори“, споделя архитектът.