Бляскавата бяла къща с амфитеатрален силует на три нива с цена 4 850 000 евро е създадена изцяло от известната италианска архитектка и дизайнерка Моника Армани, вярна на лайтмотива „Бог е в детайлите“ на един от пионерите на Баухаус, Мис ван дер Рое. Израснала е сред неговите мебели в дом, проектиран от баща ѝ, италианския архитект рационалист Марчело Армани. От него научава тънкостите в занаята и наследява известното фамилно име. А брандът Monica Armani днес нямаше да бъде същият без нейния съпруг и съдружник Лука Далабета, с когото Моника споделя живота и работата вече тридесет години.
Ескортирана от ниски палми каменна пътека и бяла скулптурна стена осигуряват пълното уединение на обитателите на Morning Breeze. Седемметровата стъклена фасада преминава в открита агора с безкраен басейн в карибско синьо, а 160-градусовата гледка се сливас голф игрището отдолу и се простира до морето. Villa Morning Breeze вече е отличена с две от наградите European Property Awards 2020–2021, съответно в категориите Residential Property и Architecture Single Residence. Когато в края на юли Моника Армани пристига в Аликанте за първи път след принудителната пауза от година и половина вследствие на глобалната пандемия и вижда своята творческа мечта за Morning Breeze, превърната в реалност, тя не успява да задържи сълзите от радост, казва Хавиер Фур, CEO на компанията Somium (Grupo Marjal), която стои зад проекта. Цялостната реализация продължава пет години.
С Моника Армани разговаряме на терасата на Morning Breeze след официалното откриване. Моника говори на микс от италиански, испански и английски в комбинация с несравнимата италианска жестикулация.
Трябваше да се впишем в бюджета, но иначе всичко създадохме сами. За интериора избрахме комбинация от наши продукти за известни брандове. За екстериора – наши колекции за белгийската фирма Tribu. Кухнята, някои легла, маси и лампи създадохме ексклузивно за Morning Breeze. Аз избрах дори чашите. Всичко е напълно готово. Клиентът пристига, оставя багажа и отива да си легне. Или слиза долу и си налива чаша шампанско.
Независимо дали става въпрос за дизайн на стол или на цял дом, отправната точка винаги е нещо, което е близко до мен, част от мен. Morning Breeze със сигурност е моят дом, направих го сякаш за себе си. Е, после, естествено, не е за мен (смее се). Любопитна съм кой ще остане да живее тук. Освен чисто техническите познания изцяло влагам собствения си вкус в цветовите комбинации, пропорциите, детайлите. Обичам да изразявам себе си чрез всеки проект и да пресъздавам някаква емоция. В противен случай би се получило нещо стандартно.
Веднага отхвърлихме най-лесното решение да изрежем част от хълма, макар че теренът създаваше затруднения. Искахме да останем свързани със земята и да оставим колкото се може по-малко белези върху нея. С помощта на дронове опознахме в детайли терена и минимализирахме намесата си. Решихме двете спални почти буквално да „полетят“ над хълма, вместо да издигаме подпорни стени и стълбове. Важно беше да спасим един 50-годишен бор. Всички използвани материали са от максимално близко разстояние.
Абсолютно. Аз от малка съм свикнала с това преливане между интериора и екстериора, то винаги е характеризирало и работата ми. Но действително пандемията промени живота ни много. Хората започнаха да обръщат много по-голямо внимание на дома не само за да правят естетически и козметични промени, а за да живеят по-добре в него. През последната година бизнесът скочи двойно, всички марки, с които сътруднича, работят в наистина луд ритъм.
Израснах в прекрасен дом в родния ми град Тренто, в Северна Италия, изцяло построен от баща ми и в който родителите ми все още живеят. Баща ми е много добър и прецизен архитект, четиридесет години по-късно къщата изглежда като нова. Заобиколена е от ливада, с големи прозорци и просторен хол. Може да се каже, че всичко в нея са прозорци и врати. Вдъхновена е в голяма степен от архитектурата на Льо Корбюзие. Мебелите са на Мис ван дер Рое. В моето лично и професионално ДНК напълно съм възприела стила Баухаус. Още живея в Тренто, в къща, която построихме преди десет години и споделяме със семейството на сестра ми.
Моята интерпретация на Баухаус не се различава от основополагащата идея на тази школа. Дълготрайна архитектура с ясни концепции и линии, както и силна модулност. Рационална архитектура, която позволява на обитателите да водят различен стил на живот според своите нужди и вкусове. Целя да го постигам по максимално координиран начин, всички елементи трябва да функционират добре заедно. Никога не бих направила нещо краткотрайно или мимолетно, нито пък нещо екстравагантно само за да се появи на някоя корица на списание.
Продуктите, които създавам за луксозни компании, логично са насочени към хората над 40-годишна възраст, поколението Х. В момента обаче забелязвам голямо раздвижване в дизайнерските среди, продиктувано от вкусовете на милениълите. Компанията Turri, с която сътруднича, е известна с луксозните си, по-класически тежки мебели, но вече работи в посока към по-модерни продукти. Наясно са, че голяма част от по-младите им клиенти в Китай, където имат силно присъствие, вече не харесват традиционния им дизайн. Във все по-свързания свят, в който живеем, разстоянията включително и по отношение на вкусовете се скъсяват.
Преди повече от двадесет години, още в началото на своята кариера, Моника Армани регистрира сайта armanidesign.com. Скоро след това започва да получава искове от адвокати на модния дизайнер Джорджо Армани. Според постигнатото споразумение Моника им предоставя домейна, в замяна на което тя запазва право да ползва собственото си име като марка в целия свят. Години по-късно среща за първи път Джорджо Армани пред нейния шоурум по време на Седмицата на дизайна в Милано. Иначе родословното дърво на фамилията на Моника Армани се пази в църквата в Тренто и може да се проследи до 1640 г. Много е вероятно някъде то да се преплете с това на модния дизайнер.