Любов, страст, интриги, ревност, гняв – италианците знаят как да превръщат живота си в драматичен сюжет. Историите на най-известните италиански модни фамилии са наситени с какви ли не събития. Традиции, престъпления и скандали са сред движещите сили, които създават бизнеси за милиарди.
Versace - Геният е убит, шоуто продължава
На 15 юли 1997 година Джани Версаче решава да вземе сам сутрешния си вестник от близкото кафене. В 9.21 часа е застрелян в челото пред вратата на имението си в Маями Бийч. Изстрелът е дело на серийния убиец и маниак Андрю Кънанън. Ако беше пратил асистента си за вестник, както обикновено правел, Версаче вероятно все още щеше да създава със замах своите модни шедьоври. Тази задача обаче пада на крехките плещи на сестра му Донатела, която след смъртта на Джани заема мястото му като креативен директор на Versace. Брат им Санто пък става главен изпълнителен директор. Въпреки трагедията семейство Версаче съумява да ръководи бизнеса повече от добре - развиват линии с мебели, колаборират се за серии от луксозни сервизи за хранене и аксесоари с легенда като Rosenthal. През 2018 г. Michael Kors Holding Group, вече известна като Capri Holdings, придобива модната къща Versace за повече от 2 млрд. долара.
Историята на легендарния бранд започва в Калабрия през 1946 – годината, в която е роден Джани. Майка му Франческа е находчива шивачка, която инвестира неголемите си спестявания в собствено ателие. Джани израства в това ателие. Бъдещият дизайнер скроява първата си рокля едва на 10 години. След като завършва гимназия, се мести в Милано, където работи за няколко дизайнери, един от които е Марио Валентино. През 1978 година Версаче основава собствена модна компания, а сестра му Донатела идва при него, за му помага, превръщайки се в негова муза. Ревютата на Джани Версаче са истински пиршества на красотата. Освен че за него дефилират супермодели като Синди Крауфорд, Наоми Кембъл и Линда Еванджелиста, дизайнерът е пионер в „запълването“ на първия ред със знаменитости. Редовни гости на ревютата му и негови лични приятели са Елтън Джон и Мадона. Дрехите, създадени от талантливия италианец, са едновременно дръзки, секси и изискани. Гръмките щампи и талисмана Медуза стават емблема на Versace. Бизнесът се разраства, а брандът започва да продава на практика всичко от чаршафи до прибори за хранене. Шикозната му вила в Маями е абсолютен триумф на личния му стил и, в същото време, фантастично аранжиран шоурум за най-добрите екземпляри от колекциите Verscace Home. Компанията достига своя пик в средата на 90-те... до черната за семейството дата 15 юли 1997. По ирония на съдбата Джани тъкмо е преминал успешно лечение на рак на ухото. Заради това и чинно е подготвил завещанието си – 50% за любимата му племенничка Алегра, 20% за Донатела и 30% за Санто.
Новината за внезапната му смърт заварва Донатела и семейството ѝ в Рим, където подготвя модно ревю. Тя е в ступор. Децата ѝ Алегра и Даниел гледат детски филми в хотелската стая. Изведнъж анимацията спира, а на екрана се появява чичо им, лежащ в локва кръв. Трагичната смърт на Джани Версаче неминуемо бележи живота на цялата фамилия. В продължение на 18 години Донатела се бори със зависимост към кокаин. Дъщеря ѝ Алегра, която Джани буквално идолизира, се чувства виновна за смъртта му и преминава през кошмара на анорексията, от която благополучно се излекува и заема мястото си в борда на директорите на компанията, когато става на 24 години.
Смъртта на Джани не е първото трагично събитие в семейство Версаче. Първородната дъщеря Тина умира на 12 години. Момичето отива на карнавал с родителите си, където се порязва и се заразява с тетанус. Издъхва след 24 часа. Донатела се ражда 3 години по-късно. Чувства се като нейна заместничка, а майка ѝ така и не се възстановява напълно от тежката загуба.
Докато за Донатела модната е истинска страст, то за по-големия ѝ брат Санто това далеч не е така. Той е практичен бизнесмен и филантроп, привлечен в модната индустрия благодарение на таланта на Джани. Именно този талант събира на една сцена супермоделите, които Версаче създава, 20 години след смъртта му. През септември 2017 Клаудия Шифър, Наоми Кембъл, Хелена Кристенсен, Синди Крофорд и Карла Бруни дефилират в златни рокли – секси, изискани и дръзки. Звучи парчето Freedom на Джордж Майкъл. Времето спира. Всички са в еуфория.
Missoni - една семейна история
Италианската модна къща Missoni е плод на любов от пръв поглед. През 1948 година по време на Олимпийските игри в Лондон 16-годишната Росита се запознава с 27-годишния Отавио „Тай“ Мисони. Всички се прехласват по високия италиански атлет, а Росита счита номера на екипа му – 331 - за добра поличба. Трите цифри правят 7, което е късметлийското ѝ число. Късметът наистина не ѝ изневерява. Скоро двамата се женят и създават първата си линия от трикотажни облекла. По време на посещение във фабрика за шалове дуото открива многофункционалността на плетачната машина Raschel. Така „се ражда“ отличителният за бранда многоцветен зиг-заг мотив.
Дебютът на Мисони на модната сцена през 1967 година във Флоренция е белязан със скандал, който обаче се оказва в тяхна полза. Роклите в колекцията са ефирни и прозрачни и Росита решава моделите да дефилират без сутиени. „Белите сутиени отдолу просто не бяха подходящи“, казва по-късно дизайнерката. На следващата година Ив Сен Лоран също представя колекция от прозрачни дрехи. Въпреки големия успех на бранда, членовете на семейството водят прост живот, лишен от суета и скандали. Един ден децата играят във фабриката за трикотаж, на другия са на първи ред на бляскаво модно шоу. Философията на бранда съвпада с тази на семейството: Освежаваща простота, която отказва да пожертва радостта от живота. Историята на Мисони обаче не е пощадена от внезапни нещастия. В началото 2013 година най-големият син на семейството и изпълнителен директор на компанията Виторио изчезва в самолетна катастрофа във Венецуела. Патриархът на фамилията Тай умира само четири месеца след тази трагедия. Търсейки независимост, Анжела, дъщерята на Тай и Росита, основава своя собствена колекция. Майка ѝ е впечатлена и я взима обратно в Missoni като творчески директор. Придържайки се към традициите, тя актуализира марката и разширява нейния обхват благодарение на свежи колаборации с брандове като Converse и Target. Росита пък се обръща към интериорния дизайн и създава Missoni home. Колекциите са микс от изкуство, природа и луксозни материали, вписват се безпогрешно в съвременни интериори, а емблематичните им мотиви са безпогрешно разпознаваеми.
Усетът за мода се предава на следващото поколение. И двете дъщери на Анжела – Маргарита и Тереса - активно участват в семейния бизнес. На 18 години Маргарита става посланик на бранда, а двете със сестра ѝ имат свои собствени модни линии. Успехът на Missoni се дължи на придържането на всички замесени към италианските семейни традиции. Така например мястото на семейните вечери се определя от това в чий дом е най-голямата маса. В момента това е къщата на Анжела в Милано.
Gucci - най-мрачната модна приказка
Страст, гняв, кръв са ключовите думи в биографията на семейство Гучи. 24-годишният Маурицио Гучи среща Патриция Режани на парти и веднага се влюбва в нея. Женят се през 1972 година, макар че баща му не одобрява този съюз – семейството на Патриция е заможно, но не е част от миланското висше общество. Богати и красиви, Маурицио и Патриция веднага се превръщат в любимата светска двойка на Италия.
Приказката обаче няма щастлив край. В 8.30 часа на 27 март 1995, 46-годишният Маурицио е застрелян във фоайето на офиса си. Умира на място. След двугодишно разследване за поръчител на убийството е обвинена бившата му съпруга Патриция. Двамата са разведени от пет години. Маурицио живее с интериорната дизайнерка Паола Франки, която го съветва да си наеме охрана заради публичните заплахи, които бившата му жена отправя. Маурицио твърди, че Патриция не би му навредила заради двете им дъщери - Алесандра и Алегра. Патриция обаче е бясна след развода – не е доволна от издръжката, която получава – половин милион британски лири годишно - и не може да се примири, че друга жена ще вземе властта и статуса, които тя е извоювала. Освен това така и не успява да прости на Маурицио, че е загубил семейния бизнес.
Заради серия от грешни решения той е нанесъл сериозни загуби на компанията. Така 18 месеца преди смъртта си е принуден да продаде своя дял от Gucci за 120 млн. долара. Патриция е осъдена на 26 години затвор. Излежава 16 от тях. След като е освободена през 2014 година, е принудена да си намери работа... и да носи рокли Zara, защото не може да си позволи други. Екип на жълто италианско предаване се появява изненадващо на работното ѝ място – компанията за бижута Bozart, която е назначила „Черната вдовица“ като дизайнер-консултант. Репортерът я пита защо е наела снайперист, а не е убила бившия си мъж собственоръчно. „Зрението ми не е толкова добро, а не исках да пропусна“, отговаря безпардонно Патриция. Държи се така сякаш не се разкайва за стореното, като дори настоява да се върне обратно в Gucci. “Компанията има нужда от мен. Аз съм много по-Gucci от всички останали“, казва наперено. Животът ѝ след затвора обаче е далеч от блясъка на дните ѝ като г-жа Гучи. По нареждане на съда живее с 89-годишната си майка. Дъщерите ѝ, които са на 14 и 18, когато тя е арестувана, са омъжени и живеят в Швейцария. Отказват да ѝ помагат финансово и не ѝ позволяват да се запознае с двамата си внуци. „Ако видя Маурицио днес, бих му казала, че го обичам, че той е човекът, който е значел най-много за мен“, казва Патриция, без да си прави илюзии, че чувството е взаимно.
Фамилният бизнес преминава през много трансформации, но GG логото винаги е означавало огромни продажби. Част от империята Kering на френския милионер, колекционер и филантроп Франсоа Пино, брандът процъфтява. През 2017 креативният директор на Gucci, Алесандро Микеле - емблема на сюрреалистичния моден дизайн, застава зад създаването на първата колекция на Gucci от предмети за дома. Ексцентричните мотиви и сблъсъкът на цветове са само някои от неговите специалитети.
FENDI - петте сестри и златната чанта
През 1918, вдъхновена от традиционните техники за изработка на седла предприемчивата Адел Касагранде открива своя собствен цех за кожени изделия на ъгъла на Piazza Venezia в Рим. През 1925 г. тя се омъжва за Едуардо Фенди. Двойката отваря малък бутик до цеха и се нанася да живее в стаите на втория етаж. Между 1931 и 1940 година семейство Фенди се сдобива с пет дъщери – Паола, Анна, Франка, Карла и Алда. „Аксесоарите бяха първите ни играчки“, споделя Карла. Израснали в магазина и цеха, не е учудващо, че по-късно всички те имат своя роля в семейния бизнес.
През 1964 г. сестрите отварят офис и поставят огромен портрет на майка си на входа. През следващата година започват да работят с Карл Лагерфелд, с когото превръщат Fendi в днешния луксозен моден бранд. По това време е създадено и легендарното лого – двойно F в черно и кафяво. През 1977 година Fendi представя ready-to-wear линия с рокли, които хармонират с чантите и кожените палта. През 1978 добавят и обувки. През 80-те започва истинската експанзия на Fendi – сестрите откриват магазини по цял свят, а логото на Fendi стои на всичко – от пуловери до домашен интериор.
Брандът придобива култов статус през 1997 г., когато представя серия от чанти, сред които и легендарната Baguette bag. Тя е проектирана от дъщерята на Анна – Силвия. Вдъхновена от френския хляб, чантата за нула време става хит сред звездите – Мадона, Джулия Робъртс, Наоми Кембъл, Гуинет Полтроу – всички я носят! Също като майка си Силвия от съвсем малка е част от семейния бизнес. На 6 години вече е участвала в ревю и рекламна кампания на Gucci. Детето пътува с частен самолет от Рим до Милано специално за фризьор. На 15 Силвия вече е част от социалната сцена на Рим. „Тя е едно тредни и секси римско момиче“, казва за нея Карл Лагерфелд. След колежа Силвия се заема с организирането на така наречените trunk shows, което я завърта във вихъра на международните пътувания и социални събития. Облечена в коктейлна рокля на Fendi тя често може да бъде забелязана на дансинга на Studio 54.
От всички 11 деца и 30 внуци на петте сестри Фенди Силвия е единствената, която е част от Fendi до днес. През 1999 година сестрите продават бранда на LVMH и Prada. “Напрежението започна да расте. Сестрите не си говореха. Съпрузите им бяха много доволни след продажбата“, казва Лагерфелд за сделката.
Каквото и да се случва чанта Fendi продължават да носят най-изисканите жени по света, a Fendi Casa остава абсолютното олицетворение на la dolce vita.
Вижте целия текст в дигиталния брой на списанието ТУК.