54% от хората, които работят в „Младост” 4, стигат до офиса с кола, 44% използват метрото и само 13% ходят пеша, сочи проучване на „Визия за София“. То беше представено по време на дискусията „Диалози за София”, посветена на взаимовръзката между планираните и реализирани бизнес зони и придвижването в града.
За сравнение, 35,4% от хората, които работят в центъра, стигат до работното си място пеша, 44% с наземен градски транспорт – тролей, трамвай или тролейбус – и 17,7% с колело.
Що се отнася до фирмените политики за придвижване на служителите, 70% от компаниите в София нямат такива. 11,4% предоставят карти за градски транспорт на служителите си, 4,2% осигуряват служебен автомобил и едва 1,3% стимулират придвижването с велосипед.
Пътуването до работното място е основна причина за придвижването в София, стана ясно по време на дискусията, като концентрацията на бизнес сгради е предимно в центъра и южната част на София. В последните години в зоните на Бизнес парка, Цариградско шосе и кв. „Хладилника” има сериозни инвестиции в ремонт на транспортната инфраструктура и изграждане на метро. В същото време инвестициите в транспорт не са директно определящи за това дали дадена територия ще се развие. Пример за това са северните зони на София, където почти липсват бизнес сгради.
Кои са тогава факторите, които имат значение за бизнеса, когато избира локация за своя офис? Като най-важно условие компаниите определят възможността да привлекат талантливи кадри, на второ място – да бъдат част от атрактивна градска среда и едва на трето място по важност идва конкурентната цена. Данните са от проучване, направено сред 150 компании през 2016 година. Юлиян Милев, вицепрезидент финанси на Telus International Europe, сподели опита на своята компания, която преди няколко месеца е преместила офиса си от Цариградско шосе на площад „Македония“. Той обясни, че средното текучество в компанията е 18 месеца, тъй като служителите са предимно студенти. След релокацията текучеството е спаднало двукратно. Той добави, че компанията насърчава използването на обществен транспорт, давайки безплатни карти за градски транспорт на всички служители. Използването на личен или служебен автомобил не се насърчава. Компанията има налични паркоместа, но абонаментът за тях е скъп.
Локация и достъпност са определящите фактори при избора на място за офис, посочи председателят на Асоциацията на собствениците на бизнес сгради Таня Косева-Бошова. В сегашната вълна на инвестиции наличието или план за изграждане на метро в района е водещ фактор. В същото време не бива да се пренебрегват инвестициите в паркоместа, защото много хора от бизнеса не ползват метрото, а лични автомобили.
Според зам.-кмета по транспорт Евгени Крусев трябва да се промени културата на хората в посока на това да използват повече обществен транспорт за сметка на личен. В същото време изследване посочва, че въпреки инвестициите в обществен транспорт в София използването му е намаляло с 6-7% между 2011 и 2017 година. На въпроса какво би накарало хората да слязат от колите си мненията на хората от публиката се обединиха около два фактора: по-малък интервал между превозните средства и улеснени прекачвания.
Сред предложенията за подобряване на трафика и градската среда, дадени по време на дискусията, се откроиха: ограничаване на използването на стари автомобили в София, затваряне на центъра за коли и изграждане на буферни паркинги на метростанциите, както и на депа за велосипеди, споделени автомобили, гъвкаво работно време в големите компании, чиито служители в момента допринасят за засиления трафик в пиковите часове.