Публикувано в Unique Estates Life Magazine Spring 2024.
Френският творец Матю Леаньор, дизайнер на факлата за Олимпийските игри в Париж 2024, е отличен от изложението Maison et Objet за цялостна кариера.
Матю Леаньор (роден през 1974) е разпознаваем в полето на дизайна със своя мултидисциплинарен творчески подход, вдъхновен от науката и технологиите. Завършил е дизайн в École Nationale de Création Industrielle в Париж. Дипломната му работа е фокусирана върху дизайна на лекарства, като идеята му е да подобри връзката на пациентите с лечението на тяхното заболяване. Макар и студентски, проектът привлича вниманието на MoMA в Ню Йорк и веднага е придобит за постоянните колекции на музея. След завършването си Леаньор създава собствено студио и започва сътрудничество с марки като Cartier и Veuve Clicquot; проектира интериори и създава мебели и декоративни предмети. Само след пет години получава Голямата награда за творчество на Париж, а през 2007 представя един от най-разпознаваемите си проекти, който му носи световна слава – т.нар. Andrea. Той е разработен в сътрудничество с Харвардския университет и представлява апарат за пречистване на въздуха с революционен дизайн, използващ живи растения. За този продукт дизайнерът получава престижното отличие Best Invention Award в САЩ. А друг своеобразен връх в кариерата му е назначението му като главен дизайнер в Huawei през 2015.
„Предметите имат силата да ни трансформират“ На това убеждение е основано творчеството на Матю Леаньор. Затова той търси и намира вдъхновение в науката, изкуството, природата и историята. През 2018 създава марка, която носи неговото име. Когато говори за работата си, предпочита да употребява думата магия.
„Често определят проектите ми като поетични. Моята поезия винаги е функционална и е плод на сложно развитие. Но аз предпочитам думата магия, не поезия. Искам предметите, които създавам, да носят усещане за необяснимото, да провокират емоция и да предизвикват учудване.”
Френският творец споделя, че му е трудно да даде свое определение на дизайна. „Не бих могъл да определя къде започва и къде свършва той. Виждам дизайна като територия без фиксирани граници. В този смисъл разглеждам творчеството си като глобално преживяване. Всеки нов предмет, мебел, осветително тяло е като нова нота в по-голямо музикално произведение или като нова фраза във вдъхновяваща история. Проектите ми са различни, но има нещо, което ги свързва - те сякаш са в постоянен диалог“, казва дизайнерът. „В работата си съм воден от природата и естествените явления. Желанието ми е да създавам живи предмети, по естествен начин да намират мястото си в пространството и да го обживяват. Те продължават да се развиват, стават повод за интеракция или насърчават медитацията.“
„Искам предметите, които създавам, да носят усещане за необяснимото, да провокират емоция и да предизвикват учудване.”
На въпроса как е станал дизайнер Матю отговаря: „Често дизайнерите споделят, че са започнали да рисуват и творят още като деца. И при мен беше така, но исках да стана визуален артист. Така че започнах да уча рисуване. След шест месеца се отказах, защото се оказа твърде необятно. В изкуството сме много свободни, а аз имах нужда да отговоря на конкретен въпрос. Така че напълно промених пътя си и избрах дизайна. Когато кандидатствах, имахме устно събеседване и журито ме попита: „Кой е любимият ви дизайнер?“. Тогава не познавах никого и отговорих, че се възхищавам на дизайнера, проектирал ескалатора, защото той е функционален и красив. Продължавам да се чудя как на някого е хрумнало да създаде движеща се стълба. Явно отговорът ми се е харесал на журито, защото бях приет.“
Матю е най-малкият в семейство със седем деца. „Израснах в микрообщество, в което нуждите и желанията на всеки един бяха поставени след тези на семейството. И в живота всички сме изправени пред постоянна конфронтация между собствените си желания и общите интереси. Може би се насочих към дизайна именно за да намирам решения за големи групи от хора, докато се опитвам да разбирам и да се грижа за всеки поотделно."
За да плаща обучението си, Матю става нещо като опитна мишка за фармацевтични компании. „Тествах лекарства, преди да бъдат комерсиализирани. Прекарах доста дълго време по болници и имах време да мисля. Тогава вниманието ми беше насочено към лекарствата като потенциален дизайнерски продукт, но и като метафора на дизайна, който аз исках да създавам – магичен и терапевтичен. Обект, който не разкрива функционалността си на пръв поглед и остава някак потаен. Обект, който може да бъде свързан колкото с тялото, толкова и с душата и духа“.
Матю Леаньор споделя, че най-голямо влияние върху професионалния му път е оказал един air-bag. „В момента, в който бях спасен от този air-bag, разбрах, че това е най-великият обект, проектиран някога. Той е напълно скрит, невидим, съдържа въздух, но е там за вас, преди да знаете, че се нуждаете от него, и ви спасява, без да иска нищо в замяна“.
Матю Леаньор е френският дизайнер, избран да създаде факлата и котела на Олимпийските и Параолимпийските игри в Париж през тази година.
„Проектирането на тези обекти е творческа мечта. Тя може да се реализира само веднъж в живота като чудотворна среща с великата история. Колкото ритуална, толкова и магическа, факлата е митичен обект. Символ на сплотеност и споделяне, който ще измине хиляди километри, предаван от ръка на ръка по суша и вода.“, споделя дизайнерът. Факлата на Леаньор се отличава със своята блестяща повърхност. Създадена е около три важни символа – равенството, водата и умиротворението. Идеята за равенство се стреми да подчертае връзката между олимпийските и параолимпийските игри – двете състезания ще споделят факла с еднакъв дизайн. Символът на водата е вдъхновен от пътешествието на факлата през морета и океани. В силуета ѝ са интегрирани вълнови ефекти и релефи, напомнящи движенията на водата и отраженията на светлината върху нейната повърхност. Умиротворението като среща на мира с единството на хората и нациите е отразено чрез извивки и заоблени ръбове, които предават послание за нежност, щедрост и братство.
В рамките на януарското издание на френското изложение Maison et Objet, на което бе избран за Дизайнер на годината, Матю Леаньор създаде сценографията на специално пространство, посветено на кариерата му. Outonomy, както беше наречено, хармонично отрази темата на изложението – Tech Eden. „Тази тема ни приканва да се върнем към корените си, гледайки към бъдещето. Бихме могли да използваме интелигентността на природата, като се откажем от господство над нея, за да можем да изградим основата за ново сътрудничество между хората и тяхната среда“. Проектът на Леаньор бе основан на идеята за независимост и свобода. И неговият основен въпрос бе: „От какво наистина се нуждаем?“. Заслужава си да помислим…