Мебелната компания Acerbis, днес част от MDF Italia, е еталон за ценителите на италианския дизайн. Основана е през 1870 от Бенвенуто Ачербис, а през 60-те години на миналия век Лодовико Ачербис въвежда авангардно промишлено производство и сътрудничество с някои от иконичните дизайнери на Италия като Вико Маджистрети, Нанда Виго, Джанфранко Фратини, Марио Белини, Андреа Бранци. Днес бранд мениджър на Acerbis е Енрико Ачербис, четвърто поколение от фамилията, чието име носи компанията. Разговаряме с него благодарение на любезното съдействие на представителите на Acerbis на българския пазар, компания City Design Development.
от Мария Касимова-Моасе, снимки Роисина Пенчева за CDD, Acerbis, MDF Italia
Вълнуваща. Намирам очарование дори в занемарените сгради. Харесва ми да виждам историята – и с доброто, и с лошото, и с драмата. Така е и тук – жив град с живи хора.
Повлиян съм най-вече от семейството си. Баща ми е трето поколение в компанията, която стартира преди 150 години като занаятчийско ателие за мебели. Благо- дарение на неговата далновидност в края на 60-те години на миналия век Acerbis се утвърждава като бранд. Той въвежда нови технологии в производството и започва да работи с талантливи млади и интересни дизайнери.
Когато бях на десет, заедно с него отидохме за седмица в Ню Йорк. Посетихме ателиетата на негови колеги. Впоследствие разбрах, че съм се срещал със световни имена в дизайна като Ричард Майер и Майкъл Грейвс. Това пътуване формира интереса и вкуса ми. Аз не съм дизайнер, аз съм бизнесмен, но имам око за дизайна. Това не се учи, то се култивира и се придобива с опит.
С възрастта ставам все по-носталгичен, особено към дизайна от 70-те и 80-те. След тъмните години на Втората световна война се ражда копнеж за нови технологии, за повече светлина, удоволствие и радост. 70-те и 80-те са време на забавлението, на радостта да си жив. Когато се чувстваш добре, си по-креативен. В последните десетилетия фокусът се пренасочи към бизнеса и цифрите. Това някак уби радостта от процеса...
Големите компании се управляват от мениджъри, не от стартиращи ентусиасти. Те не поемат рисковете, които един начинаещ би поел. То е както когато си млад и искаш да си намериш приятелка – ако специално си я търсиш, никога не я намираш! В моята работа е така – намираш нова икона на дизайна, когато пътуваш, срещаш хора и се предизвикваш.
Всички италиански компании за дизайн имаме общо наследство – ние сме все от 60-те години, от времето на т.нар. Движение на радикалния италиански дизайн. Acerbis днес е част от групата MDF Italia и заедно работим върху дизайн, иновации и уникални технологии. Търсим „чудото“ в един продукт – може да е светлина, материал или пък някакъв удобен и красив отварящ механизъм. Другото важно за нас е да намираме новите икони в дизайна.
В нашия бизнес съществува нещо като затворен кръг. Трудно е да влезеш в него, особено ако си млад дизайнер, защото фирмите предпочитат да работят с утвърдени имена. А аз вярвам, че младите хора са различен тип клиенти и на тях им трябват дизайнери, които да разбират техните нужди и търсения. Затова си сътрудничим с Франческо Меда и Давид Лопес Кинкосез – млади, но вече набрали популярност творци, които обаче имат респект към добрия дизайн от 70-те и го пресъздават. В Acerbis правим т.нар. ремастъринг – претворяването на иконични дизайнерски предмети през нови цветове, материали или пропорции. Не сме носталгични, за нас миналото е основа на бъдещето, проактивен път към нови хоризонти.
Домът е лично място и е компромис между партньори. Мисля, че със съпругата ми живеем в добър баланс – притежаваме красиви предмети, но със сигурност не живеем като в шоурум.
Да имаш време. Да си с децата, да пътуваш, да четеш, да посещаваш нови места. Луксът е да си вкъщи, да се наслаждаваш на живота – ние го наричаме dolce far niente...
Бил съм свидетел на абсолютни пикове, както и тотални сривове на пазари. Новото поколение пътува много, вижда места, има различно възпитание. Хората осъзнаха, че добрият дизайн е начин да консумираш с друга нагласа. Не е въпросът да купуваш за малко пари, а да купиш нещо с качество, което ще остане дълго. Един продукт трябва да е красив, но и да върши работа. Младото поколение има разбиране за това. Връщаме се към времето, когато купуваме по-малко, но с по-добро качество. За нас да предлагаме точно това е мисия.