Знаете ли какво означава Bric-A-Brac? Това е френска дума, навлязла в английския език, за да опише малки предмети в дома, които невинаги са ни нужни, но имат сантиментална или колекционерска стойност за нас. Изписват я на касовата бележка, когато си купите посуда от така наречените charity shops, обяснява Деница Симеонова, която стои зад Bric-A-Brac.
Деница е завършила история в Софийския университет и туризъм в Единбург. Любовта ѝ към приборите от миналия век започва в уютните чайни в Шотландия и Англия, в които напитките се сервират във винтидж сервизи, както и в магазините за употребявани вещи, пълни с истински съкровища.
Да се връща стария живот на предметите, да притежавате нещо, обичано от друг, е идея, която много допада на Деница и тя решава да я пренесе у нас. Преди две години се връща в България със своя приятел шотландец, и след раждането на първото си дете създава Bric-A-Brac. За свое вдъхновение посочва свекърва си, която има много добър вкус и умело подбира старинни предмети за дома си.
През май месец стартира Bric-A-Brac като Facebook страница (https://www.facebook.com/bricabracbg/), за да види какво би се харесало. Сама се грижи за всичко, като снимките и описанията на предметите издават лично отношение и усет към красивото. От Единбург събира предметите за първата си колекция, която се радва на много голям интерес. Първоначалната ѝ идея била да комбинира предметите в различни колекции и да се фокусира върху месечни събития. Ораганизира две – през юни и юли. „След това нещата затихнаха, защото не можех да си избистря концепцията за следващо събитие“, казва Деница.
Хората, които харесват Bric-A-Brac, са много различни, но това, което ги обединява, е афинитетът към красивите вещи и желанието единствено те да притежават даден предмет, тъй като повечето от нещата са единични бройки.
Деница добавя че, когато става дума за винтидж сервизи, трудно се намира пълен комплект от шест чаши или чинии, но хората с въображение са превърнали този минус в плюс. Така се е оформила тенденцията mix & match – да нямате един цял сервиз с всички части, а да комбинирате различни стилове, които да си отиват. „Това е много е популярно в Англия в момента,“ обяснява Деница. Добавя, че за целта е нужен усет и въображение - да можете да си представите как ще се съчетаят различните елементи, още преди да ги купите. „Хубавото в България е, че сме отворени към нови неща. Хората не се страхуват да комбинират стиловете. Дами идват на мое събитие и се влюбват в най-златния чайник, което е страхотно - той може да бъде чудесен акцент“, казва Деница.
Занимава се с подбор на винтидж прибори от половин година, като работи основно с три-четири дами от Англия, които са в бизнеса с винтидж предмети от 10-15 години. Научила е много от тях за различните видове посуда, която се е използвала през миналия век. След Втората световна война тенденциите в дизайна на сервизите за хранене са се променили. Наложила се е нова обработка на порцелана, която го е направила по-издръжлив. Навлезли са пастелните цветове – любимите на Деница. В момента се наблюдава тенденция да се връщат старите мотиви при сервизите като традиционните английски цветчета. Фирми като Wedgwood и Royal Albert пресъздават свои колекции от 50-те и 60-те години. „Преди 50-100 години всичко се е правело на ръка и хората са били истински майстори, като един истински познавач обяснява Деница.
Добавя, че познанията ѝ за винтидж предметите са основно за Англия и Шотландия. Би искала да разшири хоризонта си, като събере колекции от Париж и Берлин.
Преди това обаче ѝ предстои следващото чаено парти – на 20 ноември в Cosmos. На него ще бъде представена коледната колекция на Bric-A-Brac. Освен прибори с коледни мотиви, в нея ще присъстват винтидж брошки и шотландски кашмирени шалове. Деница споделя, че част от нещата ще бъда изненада дори за нея, защото са подбрани от свекърва ѝ.
Все повече ѝ се избистря концепцията за магазин, но той няма да функционира с работно време от 9 до 6, а ще бъде място, където тя ще посреща гости и ще им разказва историите зад предметите. В момента Деница се среща лично с клиентите си, за да им даде избраните винтидж красоти и иска да запази това лично отношение. Няма намерение да разширява Bric-A-Brac прекалено много, защото не иска хората да се пренаситят.