Лесно е да се свържат в едно думите „икона + италиански + дизайн”. За краткия каталог под това заглавие избрахме обекти от последните десетилетия, върху / в които със сигурност искаме да седнем.
Веспа 98 е първият скутер на Веспа Пиаджио и е обезсмъртен от режисьора Уилиям Уайлър и актьорите Одри Хепбърн и Грегъри Пек в едноминутна сцена от филма ”Римска ваканция”.
Преди Втората световна война фабриката на Енрико Пиаджио произвежда локомотиви и вагони. Следвоенна Италия е банкрутирала, няма поръчки за влакове и синьор Пиаджио й дава напълно различно, индивидуално, удобно и скромно средство за придвижване – скутер! Малката Веспа бързо се превръща в любим транспорт на Апенините, а за модел 1947г. има списък от 16 000 чакащи... Благодарение на Веспа младите могат да са независими, да работят далеч от дома и да се гордеят със своя малък, но категорично красив скутер.
Двайсетина години след шумния успех на Веспа, портфолиото Пиаджио набъбва и през 1964 отделите за въздухоплаване и мотористика се обособяват като самостоятелни компании. Пиаджио Аеро придобива статус на предпочитан доставчик за клиенти с добър вкус и влечение към частни самолетни пътувания.
Столът Superleggera - дизайн Gio Ponti, производител CASSINA
Според Джио Понти Суперлекият стол „без прилагателни” изследва на границите на конструкцията. Тънките му дървени крака са с триъгълно, а не обичайното четириъгълно сечение, облегалката е минимална, но ефективна, седалката е оплетена от конопено въже и струва малко...
Първообразът е популярен в Лигурия от 19 век стол, чиято форма Понти редуцира, постигайки лекота и елегантност с прости материали и класическа технология, за да отговори на нуждите на съвземащия се следвоенен мебелен пазар и променящия се, по-подвижен италиански стил на живот, ценящ лекотата.
Спортен автомобил Maserati Ghibli AM115
Гибли е сух югозападен вятър в Либийската пустиня, дал име на автомобила, създаден от Мазерати след отказа им от състезателните писти през 1950те. Класиран от списание Sports Car International сред десетте най-добри спортни коли на 1960те, Гибли АМ115 надминава по продажби Ferrari Daytona и Lamborghini Miura. Моделът е с потопяеми предни фарове, изцяло кожени седалки и лети алуминиеви джанти, продаван е като купе 2+2 с две врати. Корпусът с нос на акула е дело на автомобилния дизайнер Джорджето Джуджаро (Giorgetto Giugiaro), по онова време част от студиото Carrozzeria Ghia SpA за дизайн на автомобили, просъществувало от 1916 до 2001г. Студио Ghia създава колекционерски модели като Cadillac Ghia от 1953г., подарен от плейбоя Али Хан на Рита Хейуърт с цел спасяване на брака им. Историята свидетелства, че подаръкът е запазен, но бракът - не.
Стол CAB - дизайн на Mario Bellini за CASSINA
По времето, когато Марио Белини създава стола КАБ, все още никой не е постигал илюзия за конструкция от седларска кожа. Около метален скелет Белини добавя шестнадесет индивидуално оформени и боядисани кори от телешка кожа, които след повече от десет етапа ръчна обработка биват пришити една към друга. КАБ е любим както в заседателни зали, така и в комфортни домове, заради ексцентричното обещание за приключение и класическата простота на формата.
Велосипед Колнаго 24k GOLD - Futura2000 x Colnago Master Pista
Ла Карера е марка италиански състезателни колела, но в Торонто под това име е известен специализиран веломагазин, ангажирал един от водещите италиански производители на шосейни велосипеди - Colnago, заедно с графити-артистите Futura 2000 и Stash за изработването на 33 специално декорирани рамки Colnago Master Pista за артистичната акция „Гледай, мамо! Без спирачки!” (Look Ma! No Brakes! )
Ернесто Колнаго започва да произвежда шосейни велосипеди през петдесетте в Камбиаго край Милано. През 1989г., 35 години след създаване на компанията, Колнаго в съвместна разработка с Ферари пуска на пазара първата изцяло карбонова рамка за шосеен велосипед с името Colnago C35. По онова време Ферари вече вграждат карбонови детайли в колите от Формула 1.
Интересно е, че за проекта „Гледай, мамо! Без спирачки!” на Колнаго са поръчани пистови, а не шосейни рамки, въпреки че силата на фирмата са последните. Съществуват пет прототипа на рамката, по които са работили Futura 2000 и Stash, и те са за шосейни велосипеди. Един екземпляр с позлатени елементи в момента се продава за 25 000 евро.
Вижте целия материал в дигиталния брой на списанието ТУК.