Добре дошли на първия ни обяд от една поредица, която смятаме да организираме през цялата година. Срещаме се в началото на 2019-та и затова избрахме да говорим за това какво очакваме да се случи в индустриите, които представлявате професионално. Те до една са свързани с добрия живот, с умението да му се наслаждаваме и с лукса да намираме време за това. Всички вие сте наши приятели, партньори, хора, с които винаги ни е приятно да седнем на една маса. Макар днес списанието ни да е домакин на този обяд, сме тук, в Spaghetti Kitchen, и затова започваме с Любомир Василев. Той е човек, който пътува по света и има изключително изострен нюх за хубавата храна и най-невероятните места, на които можем да я открием. Какво ще е модерно да се сервира тази година, Любо?
Любомир Василев: Това, което наблюдавам като тенденция е свързано с наложилия се нов начин на живот, който се дефинира като чист и здравословен. И аз съм на мнение, че е важно да избираме това, което консумираме правилно. Добрата храна е не само удоволствие за сетивата, но и начин да сме в добра форма и да имаме енергията за всичко останало. Не трябва да се правят компромиси. Темата „детокс“ е изключително актуална в момента.
С.В.: Хранителният режим е важен, да, но без редовни тренировки няма да се получи. Как се променят нещата в уелнес индустрията и спорта, Мария?
Мария Карабойкова: Уелнес не означава просто движение, тренировки, диети и детокс програми. Уелнес е хубавата храна, красивият дом, положителните емоции, доброто настроение и любовта към нас самите. Смятам, че през следващата година, в нашата индустрия хората ще са нарастващо активни и ще изпробват повече нови тренировъчни концепции. Фокусът е върху стремежа към “отлична спортна форма”, за което помагат най-разнообразни дигитални принадлежности и приложения- от умния ни телефон, който брои крачки, до специални безжични аксесоари за уши създадени да повишават качеството на съня. Тенденцията в естетичен план е все по-сигурно отпадане на култа към по- слабите фигури и желанието на повечето дами да притежават ясно изразена мускулатура - по-скоро стегнати и физически здрави, отколкото феерични и бледи.
Като уелнес посланик мога със сигурност да заявя, че в нашият свят усещанията са изключително важни. Ние работим с гениални концепции, които инспирират хората да се движат, да се забавляват, да се отпускат, да са по-добри, по-бързи и най-вече по-удовлетворени със самите себе си. Това е много интимен, много специален процес - ние помагаме на нашите клиенти да се преоктрият. Човекът, който ежедневно ме вдъхновява и мотивира е основателят на Technogym Нерио Алесандри. Имах честта да се запозная с него преди няколко години, следя отблизо неговите впечатляващи инициативи и смятам, че той дава един от най-положителните примери на своите последователи както в социалните си канали - така и в личния си живот, а именно уелнес начина на живот в най-чистата му форма.
С.В.: Докато тичаме на пътеката обикновено се сещаме за това колко калории има дори само в една чаша вино. Цветелина, как се съчетава тази грижа за добрата визия с желанието ни да се наслаждаваме на живота?
Цветелина Николова: И светът на винопроизводството не изостава от тези тенденции, които издигат грижата за себе си в култ. Появиха се линии вина като Slim Fit и Vegan, които да отговорят на това търсене. Това е 8 градусов алкохол, напитка с основа вино, в която няма захар. Тенденциите са за вина, с вкусове, които не са натоварени, нямат усещането за аромат на бъчва, а са по-свежи, с натурален вкус на зряло грозде. Говорим за натуралност и естествени аромати. Французите, разбира се са на съвсем друго мнение, когато става дума за истинско вино.
С.В.: Този стремеж към „натуралност“ и използването на естествени материали във всичко около нас е тенденция, който ни помага да възстановим връзката си с природата. Виждаме все повече светлина и зеленина в съвременните интериори, което е начин да се пречистим от градския живот. Съгласна ли е Виктория Илиева?
Виктория Илиева: Бих казала, че колкото вкусове има, толкова и различни интериори. Важно е пространството да е съобразено с начина на живот и нуждите на хората, за които се проектира. Обитаването на дома винаги зависи от същността на хората, които ще живеят в него. Има една тенденция, която аз харесвам най-много от това, което е актуално днес. Тя не е свързана нито с етно тренда, нито с минимализма в интериора. Наричат я „timeless”, и наистина е свързана с онези непреходни неща, които стоят много елегантно в пространството. Конструкциите са фини, обикновено е вложен много ръчен труд и висококачествени материали, а съвършенството може да бъде открито и в най-малкия детайл.
С.В.: Като говорим за непреходните неща в живота се сещам за онези иконични модели при колите, часовниците и облеклото, които са must-haves за истинските ценители на хубавия живот. Ашод, има ли промяна в търсенето на емблематичните часовници Rolex?
Ашод Шакарян: Ролекс е бранд, който не се влияе много от тенденции и е доказал в историята си, че последователността в следването на една и съща концепция и определен набор от ценности е успешна политика в печеленето на лоялни клиенти. Това са иконични модели, които винаги се ценят. Брандът успя да изгради такъв имидж, че в момента работи с waiting list за почти всеки модел. Ако може да се говори за тенденции, това, което отчитам през последните няколко години е че жените вече са 50% от клиентите на марката, като повечето от тях носят мъжки модели часовници. Това бе промотирано предимно през маркетинговите инструменти на социалните мрежи и не идва директно и целенасочено от самия бранд.
С.В.: Жените сложиха мъжки часовници, но освен това заеха силуетите и кройките от мъжкия гардероб. Този “Girl Power”- слоган четем вече не само на подиума, но и по улиците на града. Има ли такава тенденция, Николай?
Николай Пачев: Безспорно!
В момента посоката, която следват дизайнерите на дрехи, аксесоарите и интериор, действително е подчинена на стремежа луксозният сегмент да бъде timeless. Ако можем да бъдем sustainable в прет-а-порте делукс, което ние представляваме, то е сигурно, че в качествено отношение нещата са създадени така, че да пребъдат. За да бъдат такива и като стил, се зароди нагласата, че те трябва да са „автентични“. Мисля, че от там и жените посегнаха към Rolex като избор, защото, когато се замислим за часовник, всъщност именно този бранд е една от първите асоцииации за изключителен аксесоар. Тенденцията да носят oversize сака идва от това, че няма по-добри от тези, създадени за мъжкия гардероб. От там идват и повечето колаборации между дизайнерите и спортни брандове. Ясно е, че най-добре измислените джинси са от брандовете, които са пионери в производството им и това следва да търсим. Така редим онези iconic pieces в гардероба, които ще останат там дълго.
Тенденцията за „устойчивост“ (sustainability) в модата се надлюдава на много нива. На първо място, дрехите да бъдат носени „докато умрат”. Тук цитирам Даян Перне. На второ място - работи се с много естествени и преработени материи. Стела Макартни е добър пример тук, като пионер в луксозния сегмент. За мен най-важното е, че се въвеждат постоянно нови текстили. Скоро текстилната индустрия преживя една революция - Йоши Ямамото направи панталон от преработено евкалиптово дърво. Синтетичните влакна, които се използват и в облеклото, и в интериора, са взети от разработки, правени за космоса. Виждаме ги в колекциите на Celine, Laurent и др. Самият начин на сплитане при текстила е заимстван от най-древните цивилизации, за които знаем. Материалите станаха „мислещи“, анализират телесната температура и външната среда и преценяват дали да имат затоплящи или охлаждащи функции. Такива тъкани следва да заместят скафандрите в космоса, както неопренът замести тежките метални костюми при водолазите. Тези технологии стигнаха от NASA до масовия потребител. На ниво архитектура се случва същото. Това е генералната посока, в която бавно се върви.
С.В.: А в стилово отношение, какво е наистина модерно?
Н.П.: В световен мащаб се усеща едно тотално падане на границите във всяко едно отношение. Каквото е локално, това е и глобално. В Париж и Лондон например има такъв микс от култури. Хора, които изглеждат модерно, но същевременно са запазили корените си. Една богата еклектика, в която има много красота. И това, което виждаме днес е един прекрасен микс от автентичности. Трейнърите, които помним от началото на 90-те, но в съчетание с една пола молив на Диор, например. Това е супер хит в момента.
В.И.: Това е тотален дизастър, изобщо не си представям тази комбинация. Това е за „жертви на модата“! Ето, синът ми води сега борба за една абсурдна за мен обувка, наречена OFF-WHITE, която изобщо не мога да си представя на моите крака, колкото и да е тренди.
Н.П.: В цялата тази мултикултурност, която залива Европа в момента няма правила. Хубавото на този еклектичен микс е именно, че всичко стои добре с всичко. В случая автентичността на всеки от елементите във визията гарантира добрата комбинация. Когато говорим за луксозния сегмент, ясно е, че са вложени скъпи висококачествени материали и технологии. Много ме радват последните тенденции, в които дизайнерът Демна Гвасалия, който в момента твори за Balenciaga, връща отново източноевропейския стил, от началото на 90-те, и той стана модерен навсякъде по света. Благодарение на произхода му, това което е било секси през 90-те в Грузия, е секси в момента и в Париж. Това как изглеждахме ние по улиците на София в нашите тийн години сега е супер тренд, което е много приятно, струва ми се.
С.В.: Веднага питам, колко важна е ролята на социалните мрежи и на “инфлуенсърите” днес?
Иван Цуцуманов: Абсолютно доказано е, че правилното позициониране в маркетингови канали, каквито са Facebook и Instagram, работи. Ако една компания избере точния тип инфлуенсър, който да достигне по правилния начин до нейната таргет група, това определено продава. Тe са хора, които въздействат на масовия потребител с начина си на живот и посланията си.
Л.В.: Много важно е да се изберат правилните инфлуенсъри, защото има много, който могат да доведат в местата, които съм създал например, хора, които не искам всъщност да са мои клиенти.
И.Ц.: Да, съгласен съм! Социалните мрежи се превърнаха в бизнес. Днес можеш да си купиш хиляди последоваели и това, колко “харесван” си там, не е критерий, че наистина влияеш на потребителското мнение и решения. Трябва да се внимава с избора на инфлуенсър. Важно е това, което казва и начина, по който го казва на аудиторията. Също - какви са ценностите му и как комуникира с хората. И ако това, което е той като личност кореспондира на ценностите и същността на компанията, която го наема, само тогава може да има истински добър резултат от съвместната им работа.
Н. П.: Въздействието на инфлуенсърите днес не бива да се подценява, но това, което е тревожно, според мен, е липсата на истински критици, които придобиха авторитет навремето с изразяване на честното си мнение. Днес, когато всичко е толкова комерсиализирано, позицията на имена, които са авторитети в даден бранш, често изобщо не се отразява, и това, което формира мнението на хората е влиянието на инфлуенсърите. За жалост, това често са хора с професии и бекграунд, които нямат нищо общо с конкретния бранш, за който изразяват позиция. Ако преди време в Google търсачката на предни позиции излизаха наистина стойностни мнения по даден въпрос, сега се появява огромно количество от информация и материали, които не са истински полезни, качествени и авторитетни, точно поради тази причина.
И.Ц.: Аз мисля, че социалните медии са истински ценни в ролята си на канал, който по-скоро сближава хората и дава възможност за интересни контакти, които иначе трудно биха могли да се осъществят в реалния живот. Аз лично следвам там хора, които са по-нишови в това, което правят и са ми нтересни с начина си на живот. Те са истински.
Н.П.: Да, ако има хора, които ме вълнуват и следя във въпросните социални мрежи, мога да изредя всъщност много млади дизайнери, с които ние от ALLURE се опитваме да правим колаборации напоследък. Наскоро например стартирахме работа с Marine Serre, малко след което тя успя да спечели наградата на Louis Vuitton. Това са нови лица в света на модата, които са интересна провокация и през канал като Instagram достъпът до тях и светът им е много по-лесен.
В.И.: Аз се връщам на темата с високите технологии, и ще се съглася с Ники по повод тази тенденция. Това се очертава в момента като много ясен тренд и в дизайна и архитектурата. Още от фазата на проектирането се използват толкова много нови програми, които се актуализират на всеки 6 месеца. Начинът на конструиране на сградите и проектиране на интериорите се променя в посока на въвеждане на високотехнологични материали, като се внедряват научни разработки, които до сега не са били за масова употреба.
В момента, при номинирането на сградите или интериорите, се поставят като приоритет критерии като устойчивост (sustainability), използването на материали от местни компании и производители (обсег до 300 км от обекта).
Човекът, който е интересно да се следи в тази връзка е Bjarke Ingles - архитекта на групата BIG (Bjarke Ingles Group). (BIG Time movie) Този датчанин е истинско вдъхновение. Той, заедно с един американски архитект, направиха изключителна сграда в Сингапур. И като говорим за високи технологии, Сингапур е градът, който първи ще въведе безпилотните автомобили като единствен начин на придвижване там. Всичко е програмирано до последен детайл, включително вече и първата сграда, при която паркинг площите са разположени над нивото на улицата.
С.В.: Пренасяме се в бъдещето на всички нива. В тази връзка, какво се случва в света на автомобилите, Асен Асенов.
Асен Асенов: И при колите са важни нагласите на хората, промяната в мисленето и новите технологии в областта. Автомобилът все повече ще се разглежда като услуга, вместо като продукт. Новото поколение милениуми не държат на собствеността над автомобила. За тях той е просто средство за придвижване. Споделянето му е все по-честият начин на транспорт. Това респективно ще качи цената на ретро автомобилите в бъдеще.
Съществуват вече няколко приложения, с които срещу изпратена шофьорска книжка, заявяваш каква кола искаш, подписваш договора си онлайн и ти се доставя желания автомобил за конкретния период. След седмица може да ти се наложи да използваш по-голям автомобил и да го смениш за известно време. Услугата включва пълно обслужване, което по никакъв начин не ангажита клиента.
Другото, което ме впечатлява е революцията в лизинговите и финансови услуги. Отново, за да отговори на нуждите на новото милениум поколение и развитието на технологиите, пазарът предлага вече различни приложения, които наистина улесняват процеса по тегленето на кредити и оперирането със средства. Посоката, в която се върви е срещу изпратен сканиран документ за самоличност да получуш веднага рейтинг, на база на който да се възползваш от най-различни финансови, лизингови и други услуги. Относно колите, прави впечатление, че в глобален мащаб се е увеличило търсенето на автомобили от категорията SUV, като по-практични и удобни. Другата тенденция, която наблюдаваме в бранша е към увеличаване броя на електрическите автомобили.
Л.В.: Когато се стремиш да водиш здравословен начин на живот е абсолютно естествено да се замисляш и за средата, в която живееш. Усещането да караш електрически автомобил е чудесно и ми се иска все повече хора да са по-осъзнати в този избор.
С.В.: Вече всичко се случва в мрежата, през най-различни приложения. Избираме си храна, кола, партньор в живота дори през подобни мобилни платформи. Как се развиват нещата в света на имотит, Весела?
Весела Илиева: Новото, което се случва и тук е въвеждането на технологиите в използването на услугата консултант на недвижим имот. Unique Estates планира много нововъведения в това отношение. Подготвяме пускането на мобилно приложение, на принципа на други платформи, като airbnb например, да предлага имоти и услуги според предишно търсене, направено от клиента там. Организирането на оглед на имот вече ще е далеч по-лесно. Представянето на отделните имоти ще е много по-добро във визуален аспект, с по-малко текст и повече снимки и видео материали.
Другият проект, който планираме е да установим ролята на брокера по-скоро като на консултант в целия процес на сключване на сделка с недвижим имот, а не толкова, като на човек, който да разхожда клиентите на огледи. Естествено има няколко типа клиенти. Милениум клиентът е с различни нужди от тези на хората от по-старите поколения. Той търси именно такава услуга, която предполага избора му да става бързо, лесно и възможно най-самостоятелно, чрез няколко кликвания на телефона. Има хора, които организират всичко сами, през интернет, и други, които са свикнали агенцията да се погрижи за всичко. Днес хората са все по- ангажирани и като цяло нямат вече търпението да минават през твърде много срещи, разговори, информация и контакти, за да получат дадена услуга. Посоката е към технологизиране на процесите все повече.
В.И.: Съгласна съм с теб. И аз оптимизирах работата на компанията си с въвеждането на специална технология, с помощта на която, за една седмица мога да опозная клиента и нуждите му и да разбера дали можем да работим заедно изобщо още преди подписване на договора с него. Това спестява много време и енергия на двете страни.
С.В.: Хубавият живот свързваме обикновено и с пътешествията по света. Планирали ли сте нещо интересно?
Л.В.: Всички говорят за Детокс! Аз чух за един страхотен център в Индия, който ми е много интересен и мисля да го посетя.
Ц.Н.: Аз обмислям Кападокия. Много е цветно и екзотично. Има страхотни килими. Можеш да се качиш на балон, да се рееш свободно. Кухнята била невероятна и през пролетта ще е много приятно.
Л.В.: Инстаграм си е свършил работата и тук. Постоянно качват готини снимки от това място, както и от Маракеш и Йордания. Изглежда интересно. На мен ми се ходи и в Тел Авив сега, именно заради храната. Трябва да се опитват нови неща.
А.А.: Съгласен съм. Ние скоро бяхме в Колумбия. Меделин е изключително интересно място. Освен историята около Пабло Ескобар, градът е чуден като дестинация. Там е вечна пролет и е много приятно за разходки. Има чудесни музеи, ресторанти и кафенета. В Богота също е много интересно. Препоръчвам!