Милениалите стават движеща сила на пазара на луксозни домове
След като години наред медиите съобщаваха за това как милениалите* отлагат покупката на собствено жилище, младите купувачи започват да се превръщат в движеща сила на пазара на луксозни домове. Те обаче се сблъскват с няколко предизвикателства като недостига на качествени имоти на някои пазари и конкуренцията на по-възрастните заможни купувачи, така наречените бейби-бумъри*, които напускат предградията в търсене на градски имоти. В свой анализ от Christie’s Real Estate събират мненията на брокери от цял свят относно това какво търсят двете най-влиятелни групи купувачи и как техните предпочитания оформят пазара на луксозни имоти. Вижте кои са основните тенденции:
Милениалите и бейби-бумърите - в конкуренция при търсенето на луксозни имоти в града
Бейби-бумърите променят своя начин на живот и съответно имоти. Те продължават да бъдат основна движеща сила на пазара на луксозни имоти. Тенденцията при по-възрастните купувачи е да продават големи имоти и да инвестират в няколко по-малки на различни локации. Бейби-бумърите не искат да живеят по същия начин като своите родители, когато се пенсионират. Водейки активен начин на живот, те предпочитат жилища с лесен достъп до местата за култура и развлечения. Липсата на достатъчно качествени имоти на пазара обаче намалява стимула им да се преместят в по-малко и компактно жилище. Това, от своя страна, ограничава избора от имоти за младите купувачи, които тепърва ще създават семейства и търсят по-просторни домове. Така двете основни групи купувачи на пазара се оказват в пряка конкуренция при търсенето на луксозен дом.
Бейби-бумърите искат да бъдат близо до, но не в епицентъра на събитията. Повечето купувачи от тази група се местят от предградията към луксозни апартаменти в града. Те предпочитат жилища с допълнителни спални и бани, за да могат да посрещат гости, както и порасналите си деца. По-възрастните купувачи търсят подобни райони, каквито предпочитат и милениалите, но обикновено на една пряка разстояние от най-оживените части на града.
Ясно изявено предпочитание при покупката на имот от родител за дете, което е още в училище или пък тепърва започва да работи, е към жилището да се предоставят услуги, свързани с поддръжката му.
Заможните млади купувачи търсят втори луксозен дом
Тенденция при по-заможните милениали е да се оглеждат за купуване на втори дом. Склонни са да инвестират в по-скъп имот, който ще могат да го отдават изгодно в платформи като Airbnb и VRBO (Vacation Rental by Owner). В момента хит локация за покупка на втори имот е Кан. Заможните млади купувачи са готови да дадат между 5 и 15 млн. евро за луксозен обзаведен имот в центъра на града с гледка към морето.
Милениалите поставят нови дестинации на картата на луксозните имоти
По-номадски настроените милениали дават нова дефиниция на понятието лукс като преоткриват второстепенни досега локации. Предприемачи и хора на изкуството, които могат да работят от всяка точка на света, се насочват към градове като Остин, Ашвил и Лисабон, както и непрестижни доскоро райони като Бруклин. По този начин купувачите се сдобиват с луксозен дом на по-достъпна цена.
* Милениали – хората, родените между 80-те и 90-те години на миналия век, в момента между 22 и 37-годишни.
* Бейби-бумъри - родените след края на Втората Световна война, в момента между 54 и 72-годишни.