13/05/2021 Радостина Маркова Галерия

Промяната: Пазарът на "втори дом"

Свикнали сме да търсим дом в близост до офиса, а извънградските имоти да обитаваме за няколко седмици ваканция. Изминалата година обаче промени тези нагласи и постави много по-голям акцент върху жилищата тип „втори дом“.

Проучванията, както на нашия така и на чужди пазари на луксозни имоти, показват засилен интерес към жилища в доскоро смятани за ваканционни дестинации или такива за сезонно обитаване. Здравната криза, предизвикана от разпространението на COVID-19, доведе до ръст в търсенето в морските и планинските курорти, но също така и на апартаменти и къщи извън очертанията на големите градове. Данните показват и общ ръст на сделките на жилищния пазар, като спадът при първия локдаун през пролетта на 2020 г. бе последван от силно възстановяване на търсенето и сделките през следващите месеци.

Трансформацията

Голямата промяна дойде с новия начин на живот, наложен с двете вълни на масово затваряне и работата от къщи. Удобното придвижване до офиса бе изместено от нуждата от повече лично пространство, работна площ и повече удобства в дома. Акцентът върху здравословния начин на живот също оказа влияние и много купувачи се насочиха към райони, които предлагат по-достъпни условия за спорт и излизане сред природата.

“Сред много хора изминалите месеци създадоха усещане, че буквално са затворници в жилищата си. Това ги накара да преосмислят начина си на живот и отношението към дома“, посочи Светослава Георгиева, оперативен директор на компанията за луксозни имоти Unique Estates.

В резултат се променя и отношението към извънградските райони – от места, където търсиш дом за уикенда и летните месеци, те привличат интерес към трайно или по-дългосрочно от обитаване.  

Генерално погледнато “втори дом“ е понятие, свързано с ваканционна къща или апартамент, които ползваш през летните или зимните месеци, но прекарваш там максимум 30% от годината. Сега този пазар се трансформира, особено в добре уредените села и сателитните градчета около София“, допълни Светослава Георгиева.

От Unique Estates визират райони като Банкя, Владая, Герман, Лозен, както и Елин Пелин заедно с вилните зони и селата около него източно от София. Те предлагат лесен достъп и уреден транспорт до големия град, но едновременно с това удобства, като минерална вода, близост до планина или гора, чист въздух… Търсенето е насочено предимно към самостоятелни къщи с голям двор, но немалко купувачи предпочитат и имоти в затворени комплекси с охрана и поддръжка. Според консултантите от Unique Estates в много случаи купувачите търсят и комбинация от извънградска къща и апартамент в града, които да ползват според нуждите и деловите си ангажименти.

Купувачите

Проучване на Luxury Portfolio International в шест от най-популярните дестинации за покупка на жилище „втори дом“ в глобален план показва ръст на интереса от все по-млади купувачи. В много случаи не се купува имот за ваканцията, а за трайно обитаване. Заключението е, че работата от къщи в много случаи води до смяна на приоритетите – от близост до офиса към имот, който в по-голяма степен отговаря на начина на живот на своя обитател.

На българския пазар тенденциите са сходни. Към крайградските райони все по-често поглеждат представители на милениал поколението. Причините са сходни с описаните по-горе. Редица проучвания поставят акцента при по-младите купувачи върху баланса между работа и личен живот и това се усеща и при избора им на дом.

Друга тенденция е силният превес на местните купувачи. Допреди вълната от COVID-19 покупката на ваканционен имот в далечни и екзотични дестинации се смяташе за белег на престиж и висок социален статус. С ограничените възможности за пътуване, сега мисленето е по-прагматично и търсенето се насочва към места с по-бърз и лесен достъп, в унисон и с новата концепция за по-дълготрайно обитаване.

Удобствата

Сред най-търсените удобства при покупките на дом в глобален план се нареждат басейн, персонална тренировъчна площ и домашен офис. Купувачите държат и на възможност за зареждане на електрически автомобил или Tesla, както и на „умни“ системи за охрана и управление на инсталациите.

На българския пазар картината е малко по-различна, отчасти и заради ограниченото предлагане на крайградски имоти с описаните удобства. Държи се на личното пространство, т.е. от ключово значение е наличието на двор и повече площи за работа, развлечения и почивка в дома. Енергийната ефективност също става важен критерий, като се търсят къщи с енергоспестяващи решения за отопление и охлаждане, каптажи, поливни системи… Модерната архитектура и вложени материали също са важни за купувачите в луксозния сегмент.  

Като цяло с разрастването на пазара на луксозни жилища в крайградските райони се предлагат все по-модерни самостоятелни имоти и комплекси. Тенденция, която със сигурност ще повлияе на нагласите на купувачите в бъдеще.

Top