27/12/2020 Теодора Николова Галерия

Как милениалите променят пазара на луксозни имоти

Да, милениалите вече не са деца. Поколението Y, което предхожда поколението Z и следва поколението X, е родено в периода, заключен между началото на 80-те и средата на 90-те години. Това означава, че към момента най-възрастните милениали са около 40-те, а най-младите – на двайсет и няколко. Да, те вече изобщо не са деца. Поколенчески са белязани с фамилиарните си връзки с интернет, мобилните устройва и социалните медии. Част от житейския им опит е свързан с голямата финансова криза от 2008 година. Сега преживяват голямата пандемична криза с всичките й последствия. Имат семейства, дипломи и високоплатени професии. За 2019 година те са били 37 % от купувачите на пазара на луксозни имоти. Значителността на този дял показва, че милениалите вече са безспорният водещ фактор на пазара. И като такъв те налагат представи и изисквания за добър луксозен имот, както и трендовете по отношение на локацията, дизайна и лайфстайла, който трябва да осигурява той.

Де-урбанизация?

Докато до март 2020 все още изключително актуални бяха имотите в градска среда, оптимизирана с модерни решения за приятно, здравословно, лишено от стрес и позволяващо разнообразни начини за социализация ежедневие, след началото на пандемията интересът на милениалите много бързо се насочи към позволяващите социално дистанциране, и оттук сигурност, локации. Това са предградията или съседни на големия град малки градчета, села, вилни зони, дори усамотени места сред красива природа, разположени близо до удобна пътна артерия. Заедно с това се засили интересът и към резиденциите, тъй като те предоставят по-голяма жилищна площ с възможност за по-разнообразна функционалност. Необходимостта в един момент всички членове на семейството да работят и учат от вкъщи изисква наличието на достатъчно пространство и често пъти на оформяне на повече от един хоум офис. Ако преди посещението на басейна, фитнеса и киното в съответния градски район се интерпретираше и като повод за разходка и форма на социализация и с нищо не нарушаваше чувството за комфорт, то сега заради изискването за социална дистанция все повече се налага тенденцията те да станат лични, като „се приютят“ вкъщи. Избирайки луксозен имот, милениалите все повече държат на това той да може да даде „домашната“ алтернатива на всички страни на техния лайфстайл, свързани със спорт, забавление, самоусъвършенстване, емоционално и интелектуално удовлетворение.

Минимализъм или максимализъм

Милениалите имат предпочитания към минимализма. Не в неговия най-чист вид, защото обичат и провокациите към него. Но характерната за минимализма пестеливост на линии и форми носи усещането за свобода и в същото време за осмислен, концептуален ред. А поколението Y се стреми към неговото спокойствие, за да балансира постоянния виртуален визуален шум, в който е потопено. Минимализмът особено много подчертава присъствието на всеки обект в интериора. Милениалите имат очи за ексклузивността на обектите и за пространствата. Те са израснали с обилие от информация, сред което дизайнът по една или друга причина се е откроил като важна за тях тема. Затова са си изработили точни критерии кое е добро и кое не. Познават както трендовете, така и класиките в дизайна. Съчетано с друга важна за милениалите тема – устойчивостта, това поражда изискванията към естествеността и дълготрайността на материалите. Това поколение е неразривно свързано с високите технологии и не би могло да живее без тях. В същото време много добре знае какво е биофилия. В своя идеален луксозен имот то търси баланса на тези две неща – високи технологии и природа. Прогнозите са и че след пандемията предпочитанието към минимализма ще се запази. Също както и желанието винаги с нещо да го провокираш.

Pretty Personal

Можем да сме сигурни, че когато представители на поколението Y разглежда луксозен имот, едно от първите неща, които ще фокусират вниманието им, е кухнята. За милениалите кухнята е сърцето на дома. Те обичат да приготвят храна, както и да говорят за храна, да експериментират с различни кулинарни практики. Това за тях е важен социален и културен и емоционален опит. Ето защо особено много държат на кухнята. Все повече се налага изискването тя да е достатъчно просторна и флуидна, комфортна, ергономична, оборудвана с висок клас енергийно отговорни уреди и с нетърпяща компромис естетика. Новият феномен – безалтернативната работа от къщи, който със сигурност след пандемията ще се трансформира в пластична комбинация на работа от къщи и работа от офис, фокусира вниманието върху въпроса за хоум офиса. Наличността на пространство, предназначено специално за него, както и неговото перфектно дизайнерско решение са неизменна част от очакванията на милениалите. По същия начин стои въпросът и за wellness зоните - басейн, спа, тенис корт, фитнес зала. Ако допреди пандемията отношението към тях беше по-скоро „добре е да има“, то сега вече е „трябва да има“. Колкото до високите технологии, smart house е Y хромозомата на Y поколението. Това да управляваш всичко – от сигурността на имота си до осветлението, музиката и завесите със смарт технологии, е неделимо от луксозния имот за милениалите.

Снимки: Luxury Portfolio International

Top