Личното пространство става все по-важно за заможните купувачи в условията на коронавирус пандемията
Апетитът за показен лукс отслабва за сметка на инвестициите в покупка или подобрения на дома
Проучването:
YouGov Affluent Perspective е глобално проучване сред заможни потребители, провеждано онлайн в най-важните пазари на луксозни активи в петте континента. Проучването през първото тримесечие на 2020 г. обхвана 9500 потребители от групата на първите 10 % или по-малко процента в съответните икономики. Настоящият доклад отразява отговорите на 3552 заможни потребители, участвали в повторното проучване през август 2020 г.
Повече за Luxury Portfolio International®
LPI (luxuryportfolio.com) е подразделението за луксозни пазари на Leading Real Estate Companies of the World® – най-голямата глобална мрежа от локално брандирани фирми, представляващи редица от най-мощните независими луксозни марки в света. LPI привлича глобална аудитория от над 200 страни/територии и всяка година предлага на пазара повече от 50 000 луксозни жилища.
Концепцията „уелнес у дома“ като начин за справяне с трайните стресови фактори в съвременния живот е новата концепция на пазара на луксозни имоти. Последното ни проучване в тази насока разкри един свят, който е фундаментално променен след месеци на забрани и ограничения, наложени заради пандемията от COVID-19.
След години на спестяване, намаляване на дълговете и разумно потребление богатите хора по света се чувстват добре подготвени да издържат на рецесия. Класата на милионерите, наброяваща над 47 милиона души в глобален мащаб, увеличи състоянието си благодарение на бързо растящите стойности на финансовите активи. Сега обаче, когато над пазарите надвисва повече несигурност, тези хора се насочват към инвестиции, осигуряващи им по-добра подготвеност за реалността след пандемията.
За заможните потребители жилищните имоти представляват надеждна инвестиция. Сега тези хора отделят по-малко средства за луксозни стоки и услуги, но увеличават разходите си за промяна на дома като място, където преминава тяхното ежедневие. И защо не? Разходите за еднократни преживявания като екскурзии и вечери в ресторанти са отложени. Автомобили и яхти се считат за обезценяващи се активи, които могат да бъдат взети и под наем. Луксозните стоки, в това число облекла и бижута, вече нямат толкова важна роля, защото повечето хора рядко напускат дома.
В тази ситуация влагането на повече средства в дома не е трудно решение. Това е мястото, където инвестицията се връща не само финансово, а се отплаща и с по-високо качество на живот.
Бъдещето на луксозните недвижими имоти
Във време на пандемия пазарът на жилищни имоти показва своята устойчивост и привлича търсене от страна на потребителите. Понастоящем съотношението е трима купувачи срещу двама продавачи. Едновременно с това в дългосрочен план се наблюдава известно оживление на пазара на втори имот или ваканционни жилища. Въпреки че остават много неизвестни, състоянието на пазара за луксозни жилища е стабилно, а готовността за покупка — висока.
Глобалният пазар на жилища е толкова силен, колкото и през последните три години. Промениха се обаче начинът за използване на пространствата и ролята на брокера в целия процес. Както купувачите, така и продавачите очакват брокерът да има нови знания, отнасящи се до предпазните мерки и протоколите, свързани с COVID-19.
ИЗВОД: Най-важното за продавачите е да определят такава цена на имотите си, която реалистично отразява пазарните условия. Предвид вероятността от безработица или намаляване на доходите, дори за богатите, разумният продавач би се подготвил с втора оферта, ако първата пропадне.
ИЗВОД: Както купувачите, така и продавачите имат полза от брокер, който познава най-добрите практики за огледи на жилища. Освен всичко друго, брокерът трябва да определя правилата и да прави забележки към тези посетители, които не спазват указанията. Огледите на имоти едва ли ще изчезнат като практика в близко бъдеще, нови са само правилата за провеждането им.
Отложените покупки създават мечтания пазар за продавачите
В по-дългосрочен план интересът на пазара е стабилен, с незначителни отклонения нагоре или надолу. В краткосрочен план обаче активността след позатихването на COVID-19 показва увеличение на купувачите от 16% на 28% през периода април–август, докато увеличението при продавачите за същия период е от 13% на 18%. Активността от страна на купувачите „загря“ някои пазари на луксозни имоти над обичайните им нива, но дългосрочната перспектива остава непроменена. Най-облагодетелстван изглежда пазарът на жилища тип втори дом, тъй като хората се насочват към по-слабо населени райони.
ИЗВОД: След като в краткосрочен план броят на купувачите превъзхожда този на продавачите, топката е в полето на продавачите. За купувачите, това означава да се подготвят атрактивни оферти, близки до цената „продава“, в брой или с благоприятни срокове на изплащане. Най-важното за продавачите остава определянето на реална цена, макар че е възможно да се получи и по-висока цена, като се подчертаят някои удобства, които са силно търсени от купувачите.
От брокерите се очаква активно съдействие за прилагането на предпазните мерки, свързани с COVID-19
Повечето купувачи и продавачи предпочитат огледът да се извърши лично и в присъствието на брокера, а друга голяма група не изказва предпочитания, което предполага, че тези хора също са готови за лично посещение. След като 80 % от хората имат желание за оглед на място, задължително е брокерът да познава и спазва предпазните мерки за COVID-19 и да споделя тези мерки със своите клиенти.
В доклад от септември 2020 г. за купувачите и продавачите в САЩ Националната асоциация на агентите за недвижими имоти (National Association of Realtors – NAR) отбелязва, че брокерите следва да се по-добре подготвени по отношение предпазването на клиентите от COVID-19. Например:
1. Лична отговорност – използване на маски, дезинфекция на ръцете, дистанциране.
2. Прилагане на предпазните мерки – определяне на очакваното поведение въз основа на указанията от компетентните власти и спазване на протоколите за проследяване на контактните лица.
В САЩ един от трима купувачи или продавачи посочва, че брокерът не е носил маска при личните срещи, а приблизително един от четирима отбелязва, че не е била спазвана социална дистанция. Според две трети от купувачите и продавачите в САЩ брокерите са длъжни не само да познават щатските и федералните правила за COVID-19, а и да осигуряват прилагането на тези правила.
Съвременният луксозен дом: с нова концепция
Една положителна последица от стоенето у дома е тази, че 44% от хората сега харесват дома си повече, отколкото преди локдауна, а само 7 % се чувстват по-малко привързани към него. Тази подновена привързаност променя начините, по които хората използват пространството.
Работата от дома и дистанционното учене увеличат необходимостта от пространства за усамотение или комуникация. Тъй като развлеченията извън дома стават все по-малко, нараства значението на помещенията за хобита и занаяти. За мнозина стоенето у дома е възможност да направят някои крайно необходими почиствания и ремонти. Освен че допринася за реда в дома, ремонтът ще се окаже много полезна подготовка, когато дойде време за следващото преместване.
Как се променят навиците на заможните купувачи:
Инвестиции в подобряването на средата за живеене
Въпреки че мнозина са заобичали дома си повече, 32% от участниците в нашето проучване искат да го обновят, а 40 % имат финансова възможност за това. Кухните и баните продължават да са най-често ремонтираните помещения в дома, а както показахме в списание Luxury Portfolio International®, уелнес кухнята става все по-търсена екстра.
ИЗВОД: С прекарването на повече време у дома използването на пространствата придобива изключителна важност за ежедневието. Пространствата се преустройват и предметите, които вече не се вписват, се изнасят. Важен е балансът между отворените и уединените пространства, в които има условия за работа.
Търсят се функционални лични пространства
След като на пространствата в дома се възлагат допълнителни задачи, все по-търсени стават функции и удобства, които създават лично пространство за потребителите. В това отношение Топ 3 заемат домашният фитнес, офис и басейн. Непосредствено зад тях се нареждат домашният театър и кухнята на открито, които попълват челната петорка. Тази тема остава постоянна и не зависи от цената на жилището или от възрастта на собственика, но има нюанси, които натежават повече за едната или другата група.
Функции и удобства в дома: според цената на жилището
Ако се вгледаме по-отблизо в субективните възприятия относно ценността на функциите и удобствата в дома, ще открием известни разлики според това какво е предназначението на дома за неговите собственици.
• Търсени удобства в ценовия диапазон от 1 млн. до 1.9 млн. долара са пространствата за дейности на открито, както и обособените помещения за домашни офиси. Колкото по-разпространена става работата от дома, толкова повече расте потребността от тихи пространства за видеоконферентни разговори и продуктивна работа. Стресът от почти постоянната работа в затворено помещение вероятно също допринася за стремежа към дейности на открито.
• Горещи теми в ценовия диапазон от 2 млн. до 2.9 млн. долара са помещенията за релакс и тези за активни занимания. Собствениците на луксозни домове практикуват уелнес, за да се освободят от стреса, породен от успеха, а сега и от почти непрекъснатото пребиваване у дома.
• В ценовия диапазон от 3 до 5+ млн. долара все по-ценни стават охранителните системи с видеонаблюдение и пространствата за развлечения. Успоредно с традиционната необходимост от сигурност, коронавирусът донесе със себе си икономически и политически хаос. Освен това, колкото повече продължава локдаунът, толкова по-голяма е вероятността от нарушаване на мира в дома.
Функции и удобства в дома: според възрастовата група на собственика
Както посочихме по-горе, основните теми важат за всички възрасти. Забелязваме обаче, че възрастта и етапът от живота оказват съществено влияние върху субективната оценка на функциите и удобствата в дома и съответно на полезността на този дом за неговите собственици.
• Сред заможните „деца на хилядолетието“ (т.нар. „милениали“, на възраст 24–41 г.) основната потребност е балансът между работа и семеен живот. Тъй като все повече домакинства са изправени пред задачата да намерят този баланс, потребността от самостоятелни пространства очевидно нараства.
• Сред заможните представители на „поколението хикс“ (42–55 г.) основната потребност изглежда е отдихът в тихи помещения, предназначени изключително за релакс и възстановяване.
• Сред заможните хора от времето на „бейби бум“ (днес на възраст 56–74 г.) основната цел изглежда е „курорт у дома“. Освен че осигурява множество занимания за собственика, този дом може да е сигурно място, което да посреща внуците, докато паркове, лагери и други услуги са затворени.
Разходите за дома ще растат, докато другите категории се колебаят
Отложеното потребление създаде потенциал за търсене на определени продукти и услуги. Редица изследвания сочат, че пазарът на луксозни стоки е засегнат тежко, но почти половината от заможните потребители (47%) предвиждат голяма покупка през тази година. От тази група 61% очакват да направят инвестиция, свързана с жилище (покупка или преустройство), докато тези, които мислят за закупуване на автомобил, са 20%.
Данните подчертават допълнителна промяната в нагласата на потребителите: сега едва 5% имат по-голямо желание за придобиване на луксозни стоки, отколкото преди COVID-19, а 37% съобщават, че интересът им е намалял. Дори сред най-заможните потребители засилването на апетита за луксозни стоки е незначително.
ИЗВОД: Изместването на потребителските нагласи към усъвършенстване на дома за сметка на традиционните луксозни стоки се съпровожда от наличието на сериозни парични резерви вследствие на ограниченото потребление (например отменената ваканция може да се превърне в нова баня или в част от първоначалната вноска за реновиран имот). Купувачите очакват да намерят необходимите им удобства в техния следващ дом.
Увереността на потребителите расте
Като почти всички други, заможните собственици на домове са „залостени“ от месеци. През това време притесненията на хората от вируса нарастваха и затихваха и успоредно с тях спадаше и се възраждаше тяхната увереност в личното им икономическо състояние. В някои региони увереността се върна до нивата отпреди коронавируса. Богатите в Европа и САЩ до голяма степен си възвърнаха исторически високите нива на увереност. Богатите в Канада и Китай все още изминават обратния път. Тази констатация е важна, защото две трети (66 %) от заможните хора по света споделят, че увереността влияе върху желанието им за луксозни покупки. Това е един изпреварващ показател за възстановяването на потреблението като цяло.
ИЗВОД: Може да очакваме асиметрично възстановяване – някои региони или части от региони ще се възстановят по-бързо от други.
Увереността идва от подготовката
Една поука от финансовата криза през 2008 г. е, че трябва да се отделят парични резерви за смекчаване на пиковете и падовете на пазара. След като са спестявали 28% от брутните си доходи (трайно висок показател за последните 10 години), този път богатите имат солидна финансова опора.
ИЗВОД: Този път е различно – когато вземат решения, потребителите едва ли ще се влияят така силно от страха и неувереността, както през 2008 г. Заможните потребители се преориентираха към по-разумен начин на потребление, инвестиране и подготовка за бъдещето. В транзакциите с недвижими имоти това може да се прояви във вид на бързо вземане на решения и желание за встъпване в сделка.
Заключения
1. Промениха се представите за добър живот:
Ограниченията заради COVID-19 продължиха достатъчно дълго, за да предизвикат трайни промени в ежедневните навици и практики. Въпреки много трудните времена за мнозина, могат да се открият и положителни развития: повече потребители се замислят сериозно за по-доброто използване на пространствата в жилището (разчистване на ненужното), обръщат повече внимание на личното време (пространства за хоби и занаяти) и използват активно дигиталните средства за комуникация (включително последните „новодошли“ в цифровата ера).
2. Цена на недвижимия имот и решение за обявяването му за продажба:
В момента пазарът за луксозни жилища е по-горещ от всякога, но дългосрочните тенденции са стабилни. При определянето на цена в такъв пазар е допустимо да се сгреши в посока на презастраховане, но цената трябва да остане в пазарните граници. Продавачите могат да са уверени, че след продажбата ще могат и да купят.
3. Все по-важни стават функционалните лични пространства:
Ограниченията заради COVID-19 дадоха на хората възможност отново да се влюбят в дома си. Тази любов се превръща в обновяване, тъй като финансовата увереност (и нивата на активите) са близки до най-високите си исторически стойности. Личните пространства стават по-ценни от споделените, след като собствениците на жилища опитват да избегнат дългото стоене в кутийка. Липсата на пространство е основната причина, поради която продавачите искат да се преместят в нов дом.
4. Инвестиции в добър живот:
Разходите за лукс се пренасочват към инвестиции в личен лукс. Апетитът за показен лукс (като стоки, услуги, преживяния) е отслабнал значително след началото на локдауна, но обуславящото го желание не е изчезнало. Потребителите, които очакват да направят значителни инвестиции в дом/недвижим имот тази година, са повече от другите потребителски категории, включени в проучването.
5. Изграждане на отношения на доверие:
Огромната част от потребителите (80 %) са готови да направят оглед на място, затова брокерите трябва да поемат водеща роля при прилагането на предпазните мерки срещу COVID-19. Чувствителността към справянето с вируса може да не е фактор за избирането на брокер, но може да е причина за отхвърлянето на брокер.
Източник: Luxury Portfolio International