Публикувано в Unique Estates Life Summer Issue 2025
В началото на миналата година беше представен Casa Grande – ароматът, който носи в пирамидалната си структура всичко важно за модната фамилия Фенди. Още тогава двигателят на компанията, внучката на Адел и Едуардо Фенди (които създават семейния бизнес и слагат фамилното си име като талисман) – Силвия Вентурини Фенди, загатна, че тази година се готви величествено отпразнуване на стогодишната история на италианския моден бранд. „Знаех, че този аромат е нещо, което ни липсва“, каза по време на представянето на парфюма Силвия и сякаш с машина на времето ни върна към 1925 година, когато баба ѝ Адел и дядо ѝ Едуардо отварят малката си работилница за кожени изделия.
Съдбата сякаш си е знаела работата, когато момичето с фамилно име Казагранде и амбициозният и предпримчив италианец Едуардо с фамилно име Фенди, започват като семейство свой бизнес. Първоначално целта им е да могат да осигурят на дъщерите си подобаваща зестра. Адел съчетава инициативност, добро сърце и много оригинални идеи. Благодарение на това сто години по-късно наследниците ѝ продължават похода в областта на модата. След лансирането на аромата Casa Grande (с обогатена формула на черешов ликьор и масло от сомалийски тамян и идея да наподобява аромата на естествена кожа) по време на представянето на новите колекции в Милано в началото на тази година те организираха истински семеен празник. Присъстваха всички живи членове на фамилията в оригиналния ѝ състав. Ароматът обаче съвсем не бе единствената изненада. Появи се и още един аромат, носещ сладкото име Dolce Bacio, който е вдъхновен от една от дъщерите на Адел – Анна Фенди. На своите впечатляващи 91 години тя създава съблазнителен парфюм с ухание на роза, припомнящо нежната топлината на майчината целувка. Емоционалните препратки към фамилията продължават с още няколко вариации – Semper Mio и Ciao Amore, вдъхновени от дъщерите на Силвия, дизайнерката на бижута Делфина Делетре Фенди и Леонета Лучано Фенди, които сякаш успяват да бутилират празничното настроение и така да напомнят колко безценни са семейството и сестринството.
Заедно с парфюмериста на компанията Куентин Биш Силвия започва да работи две години преди стотния юбилей на семейния бизнес с ясната представа, че това ще бъде ароматен предвестник на големия празник. „Исках да уловим усещането за първите капки дъжд върху топла суха сол, каквито са спомените ми от няколкото години от детството ми, прекарани в Южна и Източна Африка. И така се роди Prima Terra – неустоим коктейл от мандарина, тунизийски розмарин и дъбов мъх.“
Седемте уникални Fendi аромата са почит към миналото и символизират бъдещето. Така заложена, формулата за фамилна гордост не изненада никого от присъстващите на ревюто на Fendi в Милано. На сцената внуците на Силвия – близнаците Тацио и Дардо, отвориха една голяма порта, символизираща идеята за дом. Дом с ухание на багети, каквото е името на най-продаваната чанта с марка Fendi, и аромат, създаден от Силвия за тази специална празнична колекция. За него тя признава, че е била вдъхновена от любимата закуска на своите обичани внуци – деца на дъщеря ѝ Делфина и нейния вече бивш съпруг, италианския артист Нико Васкелари. „Baguette е вечна чанта и ще остане в историята на Fendi завинаги“, признава в интервю за италианското списание Grazia Силвия. „Беше хубаво да я посветя на децата – те са бъдещето на фамилията ни.“
След далечната 1925, когато в Рим Адел и Едуардо Фенди откриват своята работилница за кожени изделия, щафетата се предава на петте им талантливи дъщери – Паола, Анна, Франка, Карла и Алда. В периода между 60-те и 90-те години на миналия век и с помощта на модния дизайнер Карл Лагерфелд (работил за тях близо шест десетилетия) те развиват бизнеса до ново ниво. Без да повиши тон на никого в екипа, както твърди с гордост Силвия, маестрото създава дрехи за семейна компания, изискваща близък контакт с дъщерите. Майката на Силвия – Анна е тази, която държи руля на Fendi. „Тя имаше излъчване на императорска съпруга и всяваше респект със способностите си, въпреки че у дома не можеше да направи и един омлет, спомня си Силвия Фенди.„Беше толкова отдадена на естетиката, че нейните насоки при приготвянето на семейната вечеря обхващаха избора на прибори, цвета на покривката и чак тогава на храната. Много години се хранехме цветно. Мама имаше син, зелен и черен период. Това нейно цветно пристрастяване привличаше много мои приятели, които гостуваха с удоволствие, за да видят и опитат синия ориз на майка ми.“
И докато на масата Анна Фенди търси многообразието на цветовете, в личния си живот и особено в ролята на майка е доста по-сдържана. „Често минувачите край ателието на семейната фабрика ни мислеха за сираци, защото с моите сестри бяхме облечени само в черно. Бях си харесала една розова рокля, но майка ми каза, че не е изтънчена и не успях да я убедя да ми я купи!“
Всичко в живота на Анна Фенди, която има решаваща роля в управлението на фамилната компания, след като родителите ѝ се оттеглят, е подчинено на работата и на цветовете в колекциите. Същата педантичност наследява и Силвия Вентурини Фенди, която в продължение на шест години премества празника за рождения ден на първородната си дъщеря Делфина Делетра, за да се съобрази с напрегнатия график на модните дефилета. „В първите шест години от живота ѝ ѝ бях вменила, че е родена през октомври, а не през ноември, за да мога да работя и да присъствам на модните ревюта, на които представяхме колекциите на семейната ни компания.“
Днес Делетра си спомня с усмивка за тези промени и коментира, че фамилията е над всичко. Дори и над партито за рождения ден.
„Израснах заобиколена от тази алхимия – невероятни хора, тъкани и форми, и безкрайни възможности. Не съм страдала много от преместването на рождения ми ден, защото наследих нещо по-голямо – компания, в която стилът е религия!“
През 1965 семейната модна къща полага основите на изключително успешното си партньорство с младия и талантлив моден дизайнер Карл Лагерфелд, когото сестрите си набелязват още от представянето на дебютната му колекция в Париж. Благодарение на хармонията между Фенди и Лагерфелд през следващите близо шест десетилетия модната компания развива интересна трансформация и разширение на бизнеса – очила, часовници и чанти, създадени под зоркия поглед на Лагерфелд и вдъхновени от петте сестри с фамилия Фенди.
Пред 2007 Fendi представят новата си колекция не къде да е, а на Великата китайска стена – модно шоу, за което се говори до днес. Новаторството е запазен знак в „ла фамилия“, което провокира Силвия Вентурини Фенди, третото поколение моден дизайнер, да създаде през 1997 и култовата чанта Baguette – моден, но и културен феномен. Силвия предлага на някои от най-прочутите артисти в онова време да създадат своя версия на иконичната чанта. Пръв е Джеф Кунс, а след него е любимецът на италианската мода Франческо Вецоли, който работи и за Миуча Прада. Baguette се появява и на нежното рамо на актрисата Сара Джесика Паркър. Днес тя е неизменно присъствие на първия ред по време на дефилетата на Fendi.
Единайсет години след появата на Baguette Силвия представя чантата Peekaboo, вдъхновена от едноименната игра. Тя веднага се превръща в нов хит. Още тогава в главата ѝ започват да се въртят идеи за партньорства не само с артисти, но и с други модни дизайнери и популярни личности. Така декада по-късно Fendi представят капсулни колекции с американския моден дизайнер Марк Джейкъбс, инстаграм иконата Ким Кардашиян, Стефано Пилати и Донатела Версаче.
Днес фамилията е гласувала пълно доверие на Силвия Фенди, за да управлява големия семеен кораб в откритите води на модната конкуренция. През 2001 голяма част от дяловете на компанията са закупени от луксозния конгломерат LVMH. Това провокира сестрата на Силвия – Илария, която дълги години работи в творческия екип на семейния бизнес, да инвестира в закупуването на голям имот извън Рим, който превръща във фабрика за екологичен дизайн. А по-късно към това амбициозно и успешно начинание добавя и еко хотел. „Фенди винаги са били за пример – независими и силни жени в силно доминираната от мъже модна индустрия“, обобщава Делфина Делетре Фенди.
Във Fendi нищо не е такова, каквото изглежда на пръв поглед. Дори и днес, една голяма част от почитателите им не знаят, че обърнатите една срещу друга букви F не са в почит към семейната история на Фенди (Fendi Family), а означават Fun Fur . Това оригинално хрумване принадлежи на Карл Лагерфелд. Първото лого на компанията било изображение на катеричка,намек за един подарък на Едуардо към Адел – картина на катеричка в чест на нейната всеотдайност и работохолизъм. Лагерфелд предложил то да бъде заменено с нещо не толкова първосигнално, което ще провокира клиентите и ще даде възможност за интерпретации.