Публикувано в Unique Estates Life Magazine Spring 2024.
За френското движимо културно наследство повече от три века се грижи институцията „Държавно обзавеждане“. Тя инвентаризира, реставрира и пази безценни мебели, декоративни и текстилни обекти, а колекциите ѝ отразяват еволюцията на официалното обзавеждане във Франция.
Ако се опитаме да опишем подробно историята и мисията на френската институция Mobilier national („Държавно“ обзавеждане), не биха ни стигнали страниците на цялото списание. Повече от три века Garde-Meuble royal („Хранилище на кралските мебели“), преименувано на „Имперско обзавеждане“, а по-късно на „Държавно обзавеждане“, съхранява, реставрира и поддържа повече от 130 000 мебели и текстилни обекти, предназначени за обзавеждане на държавните институции във Франция.
По време на Стария режим (преди Френската революция) в страната има много кралски резиденции. Но само най-важните са с перманентна мебелировка. Останалите са се обзавеждали при поискване преди посещението на краля или неговите приближени. Още от XIII век е съществувала организация, която се е занимавала с обзавеждането на кралските интериори. Тя е инвентаризирала всички мебели, собственост на краля, осигурявала е транспорта им и поддръжката, но най-вече е имала задачата да изработва нови. Тази организация се институционализира по времето на Луи XIV и неговия министър Жан-Батист Колбер. През 1663 те създават „Хранилището на короната“, чиято мисия е да пази и ръководи огромното количество движимо културно наследство. Неговата история е особено бурна след 1797. Наполеон I го преименува на „Имперско обзавеждане“, а през 1870, при падането на Втората френска империя, вече се превръща в „Държавно обзавеждане“. Тогава кралските колекции са разпръснати из различните министерства и администрации. В началото на миналия век със специален декрет е разпоредено най-ценните мебели да се съхраняват в Лувъра. През 1959 институцията е присъединена към министерството на културата. По инициатива на тогавашния министър на културата Андре Малро в рамките ѝ се създава „Изследователско и творческо ателие с фокус върху актуалния дизайн“. През 1980 декрет описва основните мисии на институцията, а от 2003 тя е със статут „Учреждение от национално значение“.
Днес „Държавното обзавеждане“ съхранява, реставрира и поддържа около 130 000 мебели и текстилни обекти (гоблени, килими, дантели и бродерии). Намира се в Париж, в сграда по проект на Огюст Пере, на мястото на градините на манифактурата Gobelins. Построена е през 1935 специално за институцията и за нейните безценни колекции. Особено внимание е обърнато на условията на съхранение. Създадена е тройна дебелина на стените и на покрива, прозорците са с двоен стъклопакет, така че да се намалят до максимум топлинните вариации във вътрешността на сградата. Естествената светлина пък е насочена така, че да представя по най-добрия начин изложените обекти или да улесни работата на реставраторите.
Колекциите на институцията, които са разпръснати из около 600 интериора, се състоят основно от мебели, поръчвани за големите държавни резиденции, и отразяват еволюцията на официалното обзавеждане във Франция от XVII век до наши дни. Те са разделени на три основни категории: предмети на културното наследство, предназначени предимно за представяне в интериорите на дворци и замъци; ценни културни предмети, служещи за обзавеждане на държавни резиденции, и декоративни предмети. Седем специализирани работилници (дърво, метал, текстил…) осигуряват поддръжката на обектите. Неразделна част от институцията са манифактурите Gobelins и Beauvais, изработващи гоблени, Savonnerie (килими), както и работилниците Puy-en-Velay и Alençon (дантела).
Една от основните мисии на „Държавното обзавеждане“ е да осигури декорацията и мебелирането на държавните институции и резиденции под егидата на президента на Републиката и на министър-председателя. То се грижи за поддръжката и реставрацията на мебелите и предметите, принадлежащи към колекциите. Увековечава и развива традиционните техники на художествените занаяти и майсторството, свързани с реставрацията, производството на мебели и декорацията. Разработва нови техники и материали и осигурява професионално обучение за бъдещите специалисти. Създава партньорства с училища по изкуствата. Изпълнява разнообразни дейности за популяризиране на колекциите – организиране на изложби, публикуване на статии, книги, изследвания.
Институцията разчита на различни организации за съвети относно научните и стратегическите насоки, свързани с нейните мисии. Сред тях са Комисия за контрол на „Държавното обзавеждане“, Консултативна комисия по придобиване на проекти, Комисия за професионално сертифициране към Министерството на труда, Научен съвет…
Мисията на всички тези държавни структури е и да насърчават съвременния дизайн и творчество във Франция. Затова пък е създадено „Изследователско и творческо ателие“. То е символ на авангардния френски дизайн и на иновациите по отношение на формите и използваните техники. За него са работили имена като Пиер Полен, Андре Путман, Кристоф Пийе, Оливие Ганьер… Под шапката му са произведени повече от 600 прототипа в сътрудничество с над стотина творци. Сред най-новите придобивки трябва да се отбележат писалищата по проект на Матали Красе и Ное Дюшофур-Лоранс, използвани в кабинета на министъра на културата, бюрата на Кристиан Ги-йон с въглеродни влакна за офисите на Aéroports de Paris, шкафът (наречен Дървена завеса), по проект на Филип Нигро…
Някои от мебелите и обектите в колекцията на институцията са в толкова лошо състояние (прекалено стари, неизползвани от дълго време, съхранявани в лоши условия, преди да бъдат придобити), че дори не подлежат на реставрация. Тогава те се „отчуждават“ – могат да бъдат продадени, използвани като материал при реставрации и дори унищожени. През 2022 „Държавното обзавеждане“ предостави тези мебели на съвременни артисти, които ги превърнаха в произведения на изкуството. Изложбата имаше изключителен успех и през 2023 беше организирана за втори път. В нея бяха представени 53 мебелни обекта, трансформирани от 39 артисти, които имаха пълна свобода да ги реинтерпретират според своето усещане. Идеята на експозицията е мебелите да се върнат в колекциите на „Държавното обзавеждане“ с нова добавена артистична стойност, която ги превръща в авторски произведения.
„Държавното обзавеждане“ е един от основателите на Campus d’Excellence des métiers d‘arts et du design (Кампус за високи постижения по отношение на творческите професии и дизайна). Той е подкрепен от Училището за декоративни изкуства в Париж и е плод на общото желание да се използва забележителното наследство на художественото занаятчийство и майсторство във Франция. В този смисъл то се грижи да популяризира специализираните училища, да подпомага творческите индустрии, да създава партньорство с професионалисти, фондации и институции и да насърчава научните изследвания и иновациите. Така това място, както и всички организации, създадени да опазват френското мебелно наследство, поддържат и пресъздават онова нещо, което разпознаваме като неповторим френски шик в интериора.