Понякога е трудно да си представим, че отговорът на привидно незначителни въпроси като кой е цветът на идващия сезон и какво ще обличаме е част от голямата картина на това кои сме. И накъде отиваме. Дали искаме да знаем, е отделен въпрос. Важното е, че „ако искаш да чуеш, можеш”. Казва го Ли Еделкоорт, най-безспорният forecaster на нашето време.
Изписано на кирилица, името й не дава много резултати в Google и като че ли у нас е познато само на тесен кръг хора, интересуващи се от тенденциите в лафстайла, модата, дизайна, интериора. Но Lidewij Edelkoort или само Li Edelkoort запълва десетки страници в световната търсачка. И повече от 30 години всяка от тях дава отговори на въпроси, улавя тенденции, говори за бъдещето, анализира света, в който живеем. Терминът forecaster не може да се преведе с една дума – дори определението в Wikipedia „човек или компания, които предвиждат какво е възможно да се случи в бъдеще на основата на информация, която имат днес” не хвърля достатъчно светлина върху цялата необозрима комплексност на прогнозирането като професия.
Самата Лидевей Еделкоорт, често питана за това как успява да предвиди с удивителна прецизност неща, които ще се случат в близко или по-далечно бъдеще, казва, че интуицията и инстинктът са това, на което се доверява. „Аз съм холандка, много приземена и в същото време с несломима фантазия. Свързваш се едновременно с облаците и със земята; да бъдеше реалист и сюрреалист, и фантазьор е странна комбинация. Ако мой клиент се обади с въпрос, мозъкът ми моментално, като във филм, започва да превърта сцени и аз виждам сценарии и решения. И почти никога не се отклонявам от първата визия.” Интуиция, която „постоянно наблюдава и архивира” – „това, което правя, е вкоренено в човешката психика, нещо като антропология”. Без съмнение дарбата да катализира процесите в съвременния свят и да ги превръща в трендове преди някой изобщо да подозира за тях я обгръща в мистичен ореол – наричат я „тренд пророк”, „жрицата на тенденциите”, „тренд гуру”, „барометър за духа на времето”, „археолог на бъдещето”. Славата на компанията Trend Union, която основава в Париж през 80-те, както и Studio Edelkoort с офиси в Ню Йорк и Токио, отдавна е пресякла границите на Европа.
Библията на тенденциите в света, в който живеем - The Trend Book и списанията, които издава за Trend Union, описват бъдещето в детайли – от цветовете, десените, дизайна, архитектурата, модата, цветята, до всички промени в начина ни на живот – работа, почивка, забавления, храна. Вдъхновяващи с текст и визия, списанията View on Colour, InView и Bloom са истинска съкровищница за идеи. Отдавна разбрали силата на визията за бъдещето, най-големите световни брандове във всички сфери на индустрията са клиенти на Trend Unuion - Coca Cola, Nissan, Disney, Camper, Estee Lаuder, L’Oreal, Mattel, Siemens, GAP, Galeries Lafayette са само малка част от тях. Какво е това, което маркетинговите отдели на индустриалните гиганти не могат да дадат на компаниите си? Защо се обръщат към Ли Еделкоорт, когато разполагат с огромна информация за пазара, потребителските нагласи, световната икономика? Каква е магията на бъдещите трендове – предсказания или предвиждане?
Истината е, че Ли Еделкоорт не гадае и не изважда от ръкава си като фокусник трендовете на следващите години. В нейния подход да наблюдава света има нещо дълбоко хуманно, продиктувано от грижа за обществото, за света, в който живеем; опит да отговорим на въпроса кои сме и накъде отиваме. Човешкият мащаб на нейния подход към тенденциите, вслушването във всичко, което ни заобикаля, усетът към нагласите на обществото като цяло, към невидимите връзки на колективния дух са в основата на безпогрешните й прогнози. Всички знаят прословутия случай на първия й голям „хит” – работата с Nissan в началото 90-те, когато тя казва на компанията, че трябва да направят малка, семейна кола, със заоблени форми, „като мече – играчка”на фона на модерните тогава „мъжки”, издължени модели – защото усеща нуждата на хората от сигурност, спокойствие, забавяне… И Nissan Micra става Европейска кола на годината през 1993-та. „А аз дори не карам!” казва Ли в едно интервю със смях. Но в Италия и досега я наричат „la mamma de la Micra”. „Ако някой мисли, че трендовете са нещо, което се появява и отминава бързо, той не ги разбира”, казва Ли. Понякога минават години и десетилетия, преди определена тенденция да се материализира – точно в такива моменти силата на визията за бъдещето се усеща най-пълно.
Удивителната й способност да свързва миналото, настоящето и бъдещето, технологиите със занаятите, текстила (темата, която я вълнува най-много от всичко) с всички аспекти на бъдещето ни като човешки същества, hardware със software, видяхме отблизо миналата година в Милано. Softwear в Spazio Rossana Orlandi беше изложба с първите продукти на Google, създадени с идеята да се впишат в незабележимо и „меко” във всекидневния живот – концепция, формулирана от Ли Еделкоорт с фотографии и текст още през 1998 г. Тогава тя си представя бъдеще, в което хората работят от дома, а технологиите са част от уютното усещане на домашния офис. Това, което пише тогава Ли Еделкоорт, описва днешната реалност: „Ние започнахме да отделяме време за себе си, да бъдем повече у дома, осъзнахме, че не е необходимо да работим в офис, за да развиваме кариерата си и ще започнем да постигаме ново усещане за баланс и креативност.” Създадената преди 20 години концепция Softwear обхваща не само визията за технологиите у дома, но и за дрехите, храната, отношенията, забавленията, почивката…
В контекста на продуктите на Google Ли Еделкоорт показва към какво се стремим, за какво мечтаем – интегрирани в текстилните пана на Кики ван Айк, с пастелните си цветове и заоблени форми слушалките, микрофонът, камерата изразяват копнежа ни днес да се заобикаляме с материи и обеми, които ни дават усещане за благоденствие. Такъв материал според нея е текстилът. В нейната визия той е едно от съкровищата на човечеството, за които трябва да се грижим, да опазваме, да развиваме, да проучваме. През 2012 година пак в Милано тя основава движението Talking Textiles, което трябва да разшири възприятията ни за възможностите на този материал. „Като реакция срещу дигиталната среда в нашия живот, копнеж към повече осезаемост и обеми дизайнерите преосмислят ролята на тъканите още веднъж. В близко бъдеще ще видим изумително завръщане на текстила в интериорите – на пода, по стените и в мебелите, използван с много персонално отношение. Тези тъкани ще се изразяват ясно и чисто, ще се превърнат в тъкан на живота, разказвайки истории, рисувайки десени, провъзгласявайки добър живот и възраждайки изкуството на тъкането.” Не е ли така?
Днес виждаме, че килимите, тапетите, възглавниците, одеялата, наметките, дамаските са най-важният елемент в интериора и декорацията. След килимите, само преди няколко седмици Moooi обявиха, че започват да произвеждат и тапети… Защо точно текстилът? – „Едно малко парче плат обяснява всичко за времето, в което живеем”, казва Ли. Според нея модата е специална територия именно защото използва текстил. Текстилът е първият креативен акт – след него и от него следват формата, обемът. В нишките на габардина тя открива тенденцията на 80-те към скриване, към мимикрия – виждаме я в архитектурата от това време с постмодернистичните фасади и окачените фасади изобщо. Екологичната и икономическата криза през 90-те, политическият стремеж към яснота, честност, откритост тя вижда свързани с квадратно изтъканите нишки на текстила.
Кадифето, което стана толкова вездесъщо през последните няколко години – с двойствеността и шизофреничната същност на живота ни напоследък, но и с артистизма. Що се отнася до тенденциите в цветовете, в едно от последните „писма” (trendsetters), публикувано от Ли Еделкоорт в социалната й платформа Trend Tablet (www.trendtablet.com), тя говори за нюансите на жълтия цвят, които вижда навсякъде около себе си „заради моята убеденост, че жълтото е новото розово. Предвиждам следващите петнайсет години в жълто, преди да стигне точката на насищане.” Всъщност, докато пиша този текст, в Йоханесбург започва Design Indaba – събитието, което всяка година вдъхновява и подкрепя хората да създават по-добро бъдеще чрез дизайн и креативност.
Участията на Ли Еделкоорт като лектор там винаги са забележителни, както и навсякъде, където тя изнася лекции и семинари. Нейната прогноза за лятото на 2020 е наречена Folk – с поглед към нещата, които свързват всички хора чрез занаятите,ьтекстила, техниките, модата. А иначе – пролет/лято 2019 в модата трендът е Goddess. Ли го определи през 2017-та, търсейки образ за архетипите, които жената носи в себе си и изразява чрез дрехите си, както и на променящото се осъзнаване за мястото на жените в съвременното общество. Дрехите? Като на богиня - дълги, свободно падащи рокли, туники и поли, драперии, златни бродерии и разкошни апликации. Луксозни и елегантни тъкани, равни обувки (flats). И обици, разбира се. Но няма защо да го казвам – вече го виждаме.