Парфюмният специалист Калин Трифонов смята, че у нас се предпочитат плътните ухания, а в световната парфюмерия вече почти всичко е направено…
“Разбрах, че разбирам от хора и от техните желания и настроения. Интересни са ми различните им асоциации, различните носове, различните представи за сладко, солено, кисело, свежо, плътно.” Запомнила съм тези думи на човека, с когото предстои да ви запозная, от един наш разговор преди няколко години. Благодарение на тях често се подсещам, че с каквото и да се занимаваш, важното е не толкова да си напълно наясно с обекта на своята работа, колкото с хората, за които тя е предназначена. Калин Трифонов, този определено забележителен мъж, когото с ръка на сърцето и кристално чиста съвест мога да определя като най-големият специалист по аромати у нас, следва този свой принцип ежедневно, с чисто сърце. И точно заради това да поговориш с него за аромати, ухания и обоняние е задушевен разговор, от който излизаш не само по-информиран, но и по-добър. Може би защото ароматите, също както цветовете или материите, са материал за създаване на изкуство. Пък изкуството, както знаем, прави обичайните неща удивителни и дава образ на онова, което трудно се помества в думи.
За Калин Трифонов светът на парфюмерията е познат. Работи като консултант на това поле от години, като в последните две десетилетия се е занимавал изключително и само с козметика и парфюмерия. Може би е интересно да се знае, че по образование и биотехнолог, но така и не е посветил нито ден от кариерата си на тази област. В биографията му фигурира и година като заместник директор на училище, но е редно да приемаме този факт просто като удивителния знак в края на изречението “В този живот трябва да правим само неща, които ни вълнуват истински!” Това е мотото, което и до ден днешен вдъхновява Калин и дава смисъл на ежедневните му срещи с всякакви хора, които търсят аромата, който най-добре да ги изрази, в малкия изискан бутик Salon Olfactiveв София. Точно тази посветеност е и причината да го потърся за този разговор в разгара на пролетта и началото на лятото, когато сетивата са най-чувствителни, а ароматите могат да се окажат единствената дреха, която носим върху себе си. Пък и, често да ви кажа, да постоиш половин час в бутика с Калин е като да седнеш под кичесто, свежозелено дърво в малък парк насред хаотичен мегаполис - живителна глътна въздух е, блажено бягство от бетона и клаксоните, полет над ежедневието.
Та ето го този разговор, в който става дума за уханията, хората и вдъхновението…
Има мода в ароматите и това е факт, известен на всички. Но как се определя тя?
Във времето, в което живеем модата налагат големите "империи на лукса" - LVMH, Estee Lauder, etc, които разполагат с огромни средства за реклама и новите полета на социалните мрежи. Достатъчно е да видим Анджелина Джоли в реклама на парфюм и веднага да "прехвърлим" нейното излъчване и красота, или липсата им, върху парфюма, чието лице е. В по-малки мащаби модата или увлечението по някой аромат може да възникне, когато някоя модна икона, модел или музикант споделят, че го ползват.
Какви са тенденциите за пролетта и лятото тази година? И нишовите аромати, след като не следват общата мода на големите в бранша, как работят?
Тенденциите всъщност не се променят много. Забелязва се засилване на интереса - и на марките, и на клиентите - към парфюмите с бели цветя. При нишовите марки е същото. Там обаче има и една друга тенденция - лансирането на по-лесни за харесване аромати, като нивото на съставките и майсторството на парфюмеристите остава високо.
Почти е практика марките за аромати да имат и аромати за дома или поне ароматни свещи. Това маркетингов ход ли е или има и нещо друго?
Ароматите за дома са една много специална ниша в парфюмерията. Всеки дом си има аромат, понякога приятен, понякога не. Тези продукти са изключителна възможност да се промени аромата на дома, според настроението, сезона, и какво ли още не. Съществуват доста марки, които са "професионалисти" в ароматизирането на дома. Свещите са винаги хубав подарък. Затова и не може да говорим просто за маркетингов ход - това си е сериозно поле за работя. При луксозните марки всичко е от значение - качеството и чистотата на восъците, фитил от органичен памук и, разбира се качеството на ароматните масла и есенции, както и дизайна на опаковката.
Как ароматът на един дом може да влияе на тези, които живеят в него или го посещават? Говори ли той за характера на обитателите си?
Ароматите със сигурност влияят и на живеещите, и на посетителите на дома. Принципите на ароматерапията важат с пълна сила. Ароматът на лавандула има успокояващо действие, цитрусите имат тонизиращо действие, ванилията носи уют, сандалово дърво и уд пренасят в Ориента. Със сигурност ароматът на дома, или липсата му, говори за характера на обитателите. Или по-скоро за настроението на домакините в момента. Можеш да разбереш много са хората в един дом по миризмата, която го изразява.
Кои са т.нар. вечни аромати, които винаги остават класика или са символ на стил?
Има парфюми, превърнали се в класика - Chanel №5, Shalimar, Angel, J'Adore, Eau d'Hadrien Annick Goutal, Colonia Acqua di Parma, Portrait of a Lady Frederic Malle и още много други. Добре подбраният парфюм винаги прави добро впечатление, както и обратното - независимо дали е класика или не, ако ароматът не те изразява, няма как да работи за теб.
Как ухаят декадите - 20-те, 50-те, 60-те, 80-те, 90-те, първото десетилетие на 21 век и сега?
Двайсетте години са годините на Chanel №5, Shalimar, Joy. Това са плътни, омайващи и луксозни ухания, които трябва да те пренесат в поетичен, мечтан свят.
За 50-те години са уханията Youth Dew, Diorissimo, L'Interdit на Givenchy, посветен на Одри Хепбърн. ... Това е времето след войната, в което хората имат нужда от надежда и красота, от дефиниране на нов стил и връщане към романтичната представа за света.
Шейсетте години е времето на пачули, пачули, пачули, плюс цветя и алдехиди. Богати, плътни и ориенталски аромати се харесват много през 80-те - Poison, Beautiful, Coco. За да дойде времето на 90-те, когато на почит са крайно противоречиви аромати - от една страна Angel и Джери Хол, пищен, изкусителен, революционен, а от друга cK One и Кейт Мос, свеж, безличен малко, дори безполов.
Първото десетилетие на новия век беше белязано от огромния успех на Chanel Coco Mademoiselle, както и със създаването на повечето от най-успешните нишови марки.
В наши дни се носят предимно плътни, богати ориенталски аромати. Все още е модерно уханието на уд, затова и всички марки, включително нишовите, направиха парфюми и дори цели колекции с уд. Дамите носят плътни ванилови и подправъчни аромати, мъжете предпочитат уд. Да, вече се усеща известна умора от него все пак, но той определено още е тренд. Засилва се интересът към типичните за топлия сезон одеколони, но у нас той все още е плах.
Има ли промяна в начина, по който хората се отнасят към ароматите и начина, по който пазаруват аромати?
Все повече хора обръщат внимание на парфюма, той не е просто ухание, което добавяш към визията си. Променя се и отношението и начинът на пазаруване. Има вече огромно количество информация в интернет, много хора четат, споделят, пробват. Създава се една нова ароматна култура. Все повече се обръща внимание на повода, за който се избира парфюм, както и на мястото, където той ще бъде носен - дали е за офис, ежедневен, вечерен, спортен и т.н.
Как се възприемат ароматите според географията и традициите на едно място?
За съжаление, в нашата страна не е имало възможност за създаване и съхраняване на традиции, както във всички сфери, така и в парфюмерията. Все още за хубав парфюм тук се смята силният парфюм, този който непременно се насажда навсякъде с присъствието си.
Климатът в парфюмерията е много важен фактор, при различни климатични условияедин и същи парфюм се усеща по различен начин. В страните от умерения географски пояс например ориенталските парфюми стоят прекалено агресивно. В страните от Близкия Изток точно те пък са си на мястото. В Далечния Изток, където всичко се крепи на философското вярване за златната среда и перфектния баланс между нещата, не се носят силни аромати и дори се смята за лош вкус ползването на силен парфюм.
Къде се намираме ние по отношение на културата на ароматите?
Все още се учим. И има добра новина - започна разделянето на парфюмите за сутрин, за офис, за вечеря, за клуб, за спорт.
Има ли платформи за пазаруване на аромати, които би препоръчал?
Лично аз не обичам пазаруването онлайн. Но, ако вече сте наясно с дадено ухание и добре знаете какво поръчвате, препоръчвам официалните сайтове на марките и официалните сайтове на магазини, където се предлагат качествени и оригинални аромати.
Актуално ли е разделението по пол на ароматите? Има ли унисекс тенденция в подбирането на ухания?
Нишовите марки успяха да наложат това, че ароматът няма пол, има “харесва ми - не ми харесва”, “подходящо е - не е подходящо”. Унисекс обаче не е добра дума за това. Все повече хора експериментират с парфюмите и със себе си в тази посока. Цветя за мъже - защо не?! Уд за жени - защо не?!
Как се отнасяш към т.нар. гардероб от аромати - да имаш парфюми за различни части от деня и настроения или да си имаш твой аромат, който да те изразява по всяко време?
Гардероб трябва да има и в него трябва да фигурират поне три парфюма, моят е такъв. За работа, за вечер и за свободно време. Всеки си има един или няколко любими парфюма, без които не остава. Да ползваш един парфюм цял живот при това огромно разнообразие в момента, ми се струва невъзможно.
Как се поставят ароматите, как се поддържат, как се засилва и стабилизира уханието?
Хубаво е, че все повече хора обръщат внимание на парфюма си. Нанася се на шията,деколтето, китките, тила. Все повече хора подновяват парфюма си през деня, ако е възможно. Дълготрайността на аромата е много субективна, зависи от хиляди неща, включително климатичните условия, концентрацията на ароматни вещества, силата на уханията и качеството на съставките и т.н. По правило, ползването на ароматен лосион за тяло усилва и задържа по-дълго време аромата.
Кои са марките, които са интересни, но все още не знаем много за тях?
Всяка година се появяват нови и нови нишови парфюмни марки, невъзможно е да ги познаваш всичките. За съжаление обаче, палитрата от съставки, с която работят парфюмеристите, се ограничава все повече, усеща се и липса на вдъхновение. Новите парфюми просто стават по-търговски, по-лесни за възприемане и съответно за продаване.
Всъщност според мен всичко вече е направено…