Бликащите от чувство за хумор и неочаквани обрати снимки на британския фотограф Тим Уокър показват занаятчийското майсторство, залегнало в историята на италианския луксозен бранд. Визуалният проект The Art of Craftsmanship бе показан за първи път на Седмицата на дизайна в Милано, а след това ще пътува по света в продължение на година.
от Ивайло Харалампиев / снимки: Tim Walker
Петдесет и три годишният фотограф ТИМ УОКЪР става известен в средата на 90-те години на ХХ век със своите ярки и фантастични творби, вдъхновени от любовта му към приказките и жаждата за приключения. Оттогава неговите забележителни фотосесии и портрети се публикуват в най известните списания, сред които Vogue, W, Vanity Fair. Автор е на седем книги, негови самостоятелни изложби са показвани в големи музеи, а късометражните му филми и работата му с музиканти печелят международно признание. През 2018 Тим Уокър е автор на известния календар на Pirelli, за който прави своя интерпретация на „Алиса в Страната на чудесата“.
Игли, ножици, шила, клещи и метри влизат в главната роля в забавната сюрреалистична „пиеса“ The Art of Craftsmanship на известния британски фотограф Тим Уокър. Проектът е в чест на вековната занаятчийска традиция в основата на луксозния моден бранд Tod´s. Моделите, сред които и хора от екипа на марката, често са умалени и поставени в хумористични ситуации.
Изложба с творбите на Тим Уокър бе показана за първи път в Националния музей на науката и технологиите „Леонардо да Винчи“ по време на Седмицата на дизайна в Милано 2023, а след това тръгва на едногодишно пътешествие по света.
С оригиналната история от впечатляващи снимки и видеоклипове, които носят иронично и сюрреалистично усещане, Тим Уокър показва работата зад създаването на някои от най-емблематичните изделия на Tod's. Фотографът се заиграва с „двойствения живот“ на предметите и инструментите, необходими за ръчното изработване на чанти, обувки и аксесоари. Уокър дава на специфичните инструменти главната роля, защото те са незаменими в изработването на иконичните продукти. Той признава, че за фотографиите е търсил „леко сюрреалистичен тон, играейки си с перспективата и, надявам се, с известна доза остроумие“. Артистът се вдъхновява за визуалния проект след посещение във фабриката на Tod´s в индустриалната зона Бранкадоро в Източна Италия, близо до разположения на Адриатическото крайбрежие град Чивитанова Марке. Сюрреалистичните декори са създадени съвместно със стилиста и дизайнер на костюми Джери О'Кейн и сценографа Гари Кард. Занаятчийската работа и необходимите за нея инструменти са в основата на запазилите се през годините ръчни умения, определяни днес като истинско изкуство. „В нашия все по-дигитален свят, в който толкова много неща се създават в индустриален мащаб от машини, стойността на занаятчийството става все по-ценна. Хората, които срещнах в компанията, и техният опит бяха истинският източник на вдъхновение“, казва Тим Уокър.
Родената от срещата между креативността на Тим Уокър и занаятчийската традиция на Tod's история проследява етапите от създаването на най-известните продукти на марката – от чантата Di Bag до мокасините Gommino. Олицетворение на италианския начин на живот, мокасините Gommino се раждат в края на 70-те години на миналия век. Вдъхновени са от обувките за шофиране от 50-те, а най-отличителният им белег е покритата със 133 гумени сфери подметка. Рязането на кожата и зашиването на частите се извършва ръчно, като изработката включва над сто стъпки. В един модел има до 35 парчета кожа, всяко от които трябва да бъде обработено индивидуално и проверено на ръка, преди да бъде сглобено. Чантата Di Bag е представена през 90-те години на XX век и веднага става хит сред знаменитостите – от принцеса Даяна и Каролина Монакска до Ан Хатауей и Моника Белучи. Техниките за нейното създаване наподобяват тези, използвани от старите производители на седла. Така The Art of Craftsmanship е доказателство, че престижът на Tod´s, а и на марката Made in Italy като цяло, винаги се е дължал най-вече на големите познания и умения на майсторите.
„Италианският начин на живот и изключителното занаятчийство са основни ценности за Tod's, които интерпретацията на Тим Уокър ни позволява да предадем и на по-младото поколение, като говорим на техния език“, казва президентът на Tod's Group Диего Дела Вале.