Шампанското се появява като грешка. През 15-и век районът Шампан във Франция вече е признат за производител на най-добрите вина. Една есен времето преждевременно застудява, заварвайки новото вино с ненапълно приключила ферментация. С настъпване на пролетта замръзналите бъчви се „събуждат“ от топлината и започва вторична ферментация, която шампанизира виното. Монахът Дом Периньон до края на дните си се опитва да разгадае грешката и да я превърне в технология. Кралският двор се влюбва в шампанското, както се влюбва във всеки каприз, синоним на лукса и престижа на новото и недостъпното. А производителите се задъхват в желанието си да намерят ключа към златните мехурчета.
Правенето на шампанско винаги е било семеен бизнес. По времето, когато става „грешката“, с производството се занимават предимно жени. Причината: много работа и не особено доходоносна. Мъжете, които по това време са замесени в бизнеса, са търговци като Клод Моет, който не произвежда собствено вино, а продава. Много амбициозната и неуморна Барб Клико създава Veuve Clicquot, първата марка, собственост на жена, станала известна по цял свят. След смъртта на Барб брандът се ръководи от мъже, така е и до ден-днешен, около 300 години след създаването му, но те всъщност само затвърждават славата на вдовицата. Другата стара марка Taittinger, която поставя в култ качеството на виното и честта на фамилията, е основана от мъже, но днес е ръководена от елегантната Витали Tетанже. Бутилка Comtes de Champagne на марката е скъпа перла във всяко инвестиционно портфолио. Maison Mumm e основана през 1827 г., но историята на благородническата фамилия, стояща зад нея, може да се проследи чак до 12-и век. Става официален доставчик на шампанско за английския кралски двор, Cordon Rouge се превръща в икона, а слоганът „Най-скъпото, следователно най-доброто“ е защитаван безапелационно през годините.
През годините вкусът на шампанското се променя. Първоначално се е сервирало като десерт или преди десерта и очакванията са били за по-сладък вкус. Британците обаче не харесвали много сладкото вино и наложили търсеното с по-малко добавена захар, което се сервира преди обяд или вечеря или дори по време на хранене. Американците пък го харесвали с по-малко захар от французите, но с повече от британците. Руският двор го предпочитал бонбонено сладко с около 330 грама захар на литър. Днес се стига до другата крайност – шампанско без добавена захар, т.нар. non dosé. През 1981 г. Laurent-Perrier пускат на пазара първото La Cuvée Non Dosé. И ако тогава това се е приемало за експеримент, днес много от марките вече предлагат шампанско без захар. Причина е не само в промяна на вкусовете, но и на климата. Ако през 70-те години реколтите са започвали през месец септември, то през последните няколко години вече има реколта и през август. Самото грозде е с по-висока захарност, което позволява да се избягва добавъчната.
Има много истории за това как са се появили чашите за шампанско. Най-любопитната и може би най-далече от истината е, че чашите coupe са направени по формата на гърдите на Мария Антоанета. Този тип чаша, колкото и красива да е, се оказва, че не е най-добрата за този тип вино. Поради разлятата форма шампанизираният ефект изчезва бързо след наливането. Чашите flûte пък според специалистите по-дълго запазват мехурчетата, но не позволяват виното да освободи вкусовете си. Оказва се, че формата tulipe e оптималната – в нея се задържат мехурчетата, а разширяването в горната част позволява на виното да подиша.
Инвестирането в шампанско датира още от 18-и век. Оттогава пазарът е минал през какво ли не, но това, което остава неизменно, е, че е достатъчно капризен и че се търсят колкото се може по-стари реколти. Ако прегледаме данни от инвестиционните пазари, ще разберем, че шампанското има ниска стойност на „нестабилна инвестиция“ и цената му расте дори и във времена на рецесия. Liv-ex например е световна платформа за пазар на вино с над 500 търговци и повече от 1600 продукта, едно от местата, където може да се направи инвестиционно портфолио с вино, както и да се свържете с познавачи и търговци. Експертите съветват да не се инвестира в марки, а в реколти. Заложете на реколти на добра цена, но с потенциал, тоест не купувайте най-скъпото, а заложете на времето. Дръжте под око и тенденциите: най-последната е шампанско розе. В момента е най-продаваният вариант на всички пазари и особено на американския. Използвайте проверен търговец и, разбира се, предвидете заедно с енолог, дизайнер и архитект добро място за съхранение на инвестицията.