Създаването на хармония между тях е най-виталният тренд. Той кани природата в дома, за да се чувства обитателят прекрасно. Колкото по-тотално и ефимерно са заличени границите вън и вътре, толкова по-луксозно преживяване се инспирира. Архитектите, с които разговаряме, го постигат безусловно.
Радо Илиев, www.archilovers.com/rado-iliev-iliev
Кои са най-устойчивите клишета или предразсъдъци, които се налага да провокирате и преодолявате, когато става дума за задание „къща с двор“ или „къща сред природата“?
Обикновено цитати на стилове и видени неща, които не работят с мястото и проекта. Проектирам всяка къща за мястото, на което ще се намира. То информира и дизайна.
Кои са най-интересните и ефективни начини да поканиш природата вътре в едно пространство?
В къщата ми в Лондон обичах да виждам листа от градината на пода в дневната, която се отваряше към нея. Влизаше неканена, но това ми харесваше много. В проектите Madeira, Willows House, Villa DO, House in Streatham, Bromley Garden House и в последния ми проект тук в България присъстват големи отваряеми или неотваряеми остъклявания с гледка към растителност и природа. Те са съобразени с тези гледки и това определи дизайна им.
Кое е по-голямото предизвикателство – да постигнеш безкрая на гледката, да кадрираш гледката или „да срежеш“ перспективата на точното място?
В последния ми проект са използвани всички тези възможности, защото мястото го позволи. Има малък надничащ прозорец, рамкирана гледка и безкрайна гледка. Не мисля, че беше предизвикателство, а късмет да проектирам къща в България на изключително красиво място.
Според Тадао Андо архитектурата не трябва да говори много, трябва да бъде по-скоро тиха, за да се чува звукът на природата, на светлината и вятъра. Доколко сте близо и доколко сте далеч от това разбиране?
Звучи като да съм го казал аз. Ходя на едно и също място на почивка в Гърция. Заради гледките и ресторанта край морето, където няма музика. За да чувам само цикадите и вълните.
Един от най-безспорните примери за взаимодействие на къща и природа в световната архитектура е…
Къщата с водопада (Франк Лойд Райт). Защото да проектираш къща над водопад е много рядка възможност.
Растението, което бихте допуснали с най-голямо удоволствие в пространство, създадено от вас, е …
Всяко растение, което не би имало нищо против да живее в стая. Иначе не.
Изгубването на сигурността и търсенето на убежище и идентичност (следствие от пандемията) – повлиява ли вече архитектурата? Трансформира ли се очакването за връзката екстериор-интериор?
Вече се преосмисля офисният дизайн. Отдавна проектирането на офиси се стреми към по-природо съобразни начини на обитаване, по-обединени и социални пространства за работа, но пандемията наложи и нови критерии. Отворените пространства бяха революция в офисния дизайн, но очевидно това ще се промени. Офисът вече е и част от всички задания за апартаменти и къщи.