12/11/2020 Unique Estates Галерия

Весела Илиева за imoti.net: Инвестицията в човешки капитал е ключът за успеха

Тази година imoti.net навърши 20 години. По този повод се обърнахa към 20 водещи експерти в сектор недвижими имоти, за да споделят своя успешен път на развитие.

Весела Илиева, Управляващ партньор в Unique Estates има повече от 20 години опит в сферата на недвижимите имоти, по-голямата част от които на ръководни позиции в различни компании в холдинга AG Capital. Основател е на първата специализирана компания за луксозни недвижими имоти у нас, като развива и самата услуга и професия - консултант на луксозни имоти.
Притежава две магистърски степени – по Международен маркетинг и продажби от УНСС и Corporate Real Estate, Finance and Strategy от City University London. Тя е сертифициран специалист по жилищни имоти и член на RICS (Кралски институт за одобрени експерти). През 2018 г. завършва една от най-добрите Executive програми – Challenge of Leadership, водена от професор Manfred F. R. Kets de Vries в един от най-престижните университети в Европа – INSEAD.
Под нейно ръководство Unique Estates става лидер на пазара на луксозни недвижими имоти в България, част от най-голямата глобална мрежа за имоти Leading Real Estate Companies of the World и ексклузивен партньор за България на нейното луксозно лице - Luxury Portfolio International.
Весела Илиева е член на борда на BBLF (Българския форум на бизнес лидерите).

Какво беше Вашето начало в бизнеса с недвижими имоти? 

Целият ми професионален път е свързан с недвижимите имоти. Минала съм през всички етапи на израстване в тази професия – от брокер още като студент, през мениджър, изпълнителен директор, до управляващ партньор. Всяко стъпало в кариерата ми е било плод на много професионални усилия и желание за постоянно развитие. Като активно работеща, завърших международен маркетинг и продажби в УНСС, след това Corporate Real Estate, Finance and Strategy от City University London. Бях приета за член на RICS (Кралски институт за одобрени експерти). Всичко това ми даде увереност и подпомогна за създаването на първата специализирана компания за луксозни имоти Unique Estates през 2006 г. Стремежът ни тогава бе да основем компания за недвижими имоти, различна от всички останали на пазара, която да се позиционира в най-високия сегмент и да обслужва корпоративни и заможни клиенти.

Имаше ли пречки, които трябваше да преодолявате, за да се развивате?

Трудностите и предизвикателствата са неизбежна част от пътя на растежа. Основната ми цел, когато създадохме Unique Estates, беше компанията да се утвърди като пазарен лидер. Създадохме компанията през 2006 г., а много бързо след това дойде голямата икономическа криза. В периодите на икономически ръст бизнес има за всички - клиентите са позитивни, по-слабо критични, толерантни са, имат много възможности и свободни средства, но в годините около 2009 г. обемите значително се свиха и тогава най-ясно си пролича кой е подготвен.

Със създаването на Unique Estates основното ни предизвикателство бе да позиционираме компанията и да я наложим като специализирана агенция за премиум имоти. Имахме нелеката задача, във все още слабо регулиран и сегментиран пазар, да утвърдим нов бранд и различен стандарт на обслужване. Работихме много върху промяната в нагласите относно компетенциите на брокерите, отношението към клиентите и критериите, на които трябва да отговаря един имот, за да бъде определен като луксозен.

В какво отношение се развивахте?

За нас, в Unique Estates, винаги на преден план са били хората. Считам, че инвестицията в човешки капитал е ключът за успеха на всяка компания. Създаването на екип, особено в сферата на недвижимите имоти, е труден процес. Изисква много време и усилия, но резултатите са дългосрочни. Голяма част от консултантите и мениджърите в Unique Estates в момента са част от екипа още от създаването на компанията.

През последните 5 години отделяме все повече внимание и ресурс за подобряване начина на работа чрез технологиите. Секторът на недвижимите имоти вече се променя и ние трябва да отговорим на тази динамика, ако искаме да бъдем лидер в този сегмент. Информационни системи в помощ на брокерите, модерни и функционални сайтове, мобилни приложения за оптимизация на търсенето, това са само част от решенията, които в бъдеще ще търсим и виждаме все по-често. Но не всички процеси могат да бъдат дигитализирани. Човешкият фактор остава най-силният при покупката или продажбата на жилище, защото клиентите имат потребност от лични срещи и разговори с нашите консултанти.

Unique Estates вече e част от Реалто Груп, която обединява агентски и консултантски компании в сферата на недвижимите имоти с над 25 годишен опит. Групата включва утвърдени и добре познати имена в сектора, лидери в своите сегменти, които доскоро бяха част от AG Capital. Това ни дава възможност да си партнираме с най-големите агенции за жилищни имоти, както и да черпим от дългогодишния им опит в сферата.

От съществено значение за развитието на компанията са партньорствата ни на глобално ниво. През 2016 г. най-голямата международна мрежа за луксозни имоти Luxury Portfolio International® избра Unique Estates за свой ексклузивен партньор за България. Luxury Portfolio International® е луксозното лице на Leading Real Estate Companies of the World® - най-голямата световна мрежа от водещи компании за имоти. Марката е призната като луксозен стандарт за отлични постижения. Luxury Portfolio International® няма аналог, представя имоти в почти всички американски щати и в над 60 страни по света.

В края на 2019 г. отвори врати нашият офис Оборище 10, като през последната година развихме и нови направления – управление на имоти, луксозни и корпоративни наеми, краткосрочно и средносрочно отдаване на имоти. Считам, че развитието ни от една страна винаги е следвало идентифицираните нужди на нашите клиенти, но за много от дейностите или решенията си, сме изпреварвали събитията, създавайки тенденции и търсене дори преди пазарът да е бил готов за тях.

Как се справя компанията ви със ситуацията в момента – пандемията и очакваната икономическа криза?

Посрещнахме Covid-19 кризата спокойно, на първия етап с грижа за нашите служители и клиенти, защото да запазим живота и здравето си е най-важно. Направихме преглед на технологичните решения, с които ще улесним комуникацията, огледите, избора на имот. Нашият сегмент е специфичен - луксозен имот могат да си позволят не повече от 5% от сънародниците ни, които традиционно пътуват често и този период им даде възможност да ни отделят повече време. Активирахме използването на нашето мобилно приложение, увеличихме броя на онлайн огледите и срещите, но не затворихме изцяло вратите на офисите ни, защото покупката на имот винаги е била и вярвам, че ще остане силно емоционално преживяване, за което живият контакт е водещ. Лятото беше успешно, очакваме спокоен и стабилен пазар и през зимата. Хората нямат алтернатива за инвестиция на парите си - луксозният имот остава най-сигурното вложение в България. Знаем го от движението на цените при предходни периоди на икономически спад, уверяваме се в това и в момента. Виждаме, че в цяла Европа, както и по света, цените на имотите не падат и няма срив на жилищния пазар. Напротив, стабилността в този сектор отново доказа, че тези имоти са устойчива инвестиция.
Почти отрицателните лихви по депозитите в банките, неяснотите около влизането в еврозоната, всички тези процеси правят качествения имот естествен и правилен избор.

Какво предвижда вашият план за развитие в следващите години?

През последната година открихме новата си централна локация на ул. Оборище 10 и реновирахме нашия стар офис на бул. Патриарх Евтимий 17. Сега е време да съсредоточим работата си в развитие на екипа, задълбочаване на сътрудничеството с нашите международни партньори от Luxury Portfolio, въвеждане на повече технологични решения и увеличение на пазарния ни дял чрез разширяване на портфолиото ни от услуги и имоти.

Какво трябва да се промени на държавно и браншово ниво, за да се развива успешно бизнеса с имоти?

При луксозните имоти това е облекчаването на режима за сделки с чуждестранни граждани и компании. Ако погледнем не много далеч, а на юг от нас, в Гърция, виждаме, че реален ръст може да се постигне само с насърчаване на покупките от чужбина. Ние сме особено малък пазар, вътрешното ни потребление е ограничено. Партньорите ни от Luxury Portfolio са категорични в своите анализи - бумът занапред ще се свързва с Азия, а ние не сме отворени, за да го посрещнем. Това капсулиране е огромна пречка. Имотът е актив, инвестиция, в десетки страни така се привличат чуждестранни капитали. За съжаление в Българи все още нямаме пазарно разбиране за тези процеси и гледаме на тях твърде емоционално. Макар ценовите нива на имотите тук да са атрактивни за чуждите инвеститори, ние основно разчитаме на българския вътрешен пазар.

Споделете вашите изводи за устойчиво развитие в сектора.

Инвестицията в хората е ключова, но все повече се увеличава ролята на технологичните възможности на компанията. Нашият бизнес е с човешко лице, той се случва между консултантите и клиентите, които имат потребност за принадлежност, те искат да са част от общност, в която споделят повече от самото търсене и предлагане на имот. И считам, че човешкият фактор ще остане водещ, но той е съпътстван с редица административни дейности, които трябва да се оптимизират и дигитализират. Това ще даде възможност на брокерите и мениджърите да бъдат по-ефективни в работата си и да съсредоточат цялото си внимание към клиента – неговите желания и изисквания.

Източник: imoti.net

Top