Малки офиси, преносими пазари, херметични костюми – как ще изглежда новата реалност след коронавируса
Глобалната пандемия от коронавирус, която ни връхлетя през последните месеци, постави света пред редица сериозни изпитания. Стотици хиляди души изгубиха живота си, други загубиха работата си, границите се затвориха... Едни бизнеси фалираха, други показаха съпричастност и ловкост и своевременно дадоха своя принос в борбата с COVID-19. Модните гиганти Louis Vuitton, Burberry например адекватно отстъпиха крачка встрани от лукса и се заеха с изработката на защитно облекло за хората на първа линия. Louis Vuitton преструктурира няколко свои фабрики във Франция, за да произведе стотици хиляди нехирургични маски за здравни работници. Burberry снабди болници във Великобритания със 100 000 хирургически маски. Фабрики на Chanel започнаха да шият маски и защитни облекла за лекари.
Докато силата на вируса намалява и светът се „рестартира“, отправяме поглед към бъдещето след/с COVID19, търсейки отговори на въпросите какво ни чака и как ще изглежда „новото нормално“.
В началото на май управниците на Милано призоваха архитекти и дизайнери да изобретят устройства за социална дистанция, които да позволят на баровете, ресторантите и други обществени места да отворят, осигурявайки сигурността на посетителите си. Знаци, които да напомнят на хората да стоят на разстояние един от друг, и табели, които да реорганизират оформлението на търговските пространства, са част от мерките за подпомагане на рестартирането на града след двумесечния локдаун. Всички компании, организации, институции и фрийлансъри са поканени да представят своите идеи, които ще бъдат събрани в дигитален каталог. Той ще бъде предоставен на търговците, като идеята е те да намерят в него решения според специфичните си нужди.
От Американския институт на архитектите изготвиха документ с обем от 19 страници, който се отнася до безопасното отваряне и функциониране на сгради, които са били затворени заради коронавируса като офиси, училища, кафенета и ресторанти. Документът включва три вида мерки – физически или инженерни – вентилация и прегради; административни – работа от вкъщи или на графици; лични предпазни средства. В документа се настоява за систематични промени в сградите. Сред мерките, които предлагат архитектите, са дистанция от 1,8 метра между служителите, инсталиране на подвижни прегради, използване на естествена дневна светлина и отварящи се прозорци, намаляване на използването на системи за отопление, климатици и вентилация. Други мерки включват използване на безконтактни системи, инсталиране на антимикробни повърхности и преносими пречистватели за въздух в помещенията. Документът предлага и мерки, насочени към магазините - ограничаване на броя на клиентите, специални часове за високорискови клиенти и проектиране на процес, който да гарантира, че посетителите ще бъдат дистанцирани.
Технологиите променят пазаруването
Въпреки взетите мерки за социална дистанция и дезинфекция 89 на сто от купувачите имат притеснения относно пазаруването във физически магазини, сочи проучване. “Следващите осем месеца ще бъдат решаващи дори за големи брандове”, смята Нитин Мангтани, основател и изпълнителен директор на PredictSpring – компания, която създава мобилни приложения за брандове като Sandro, Brooks Brothers и Dooney & Bourke. На помощ на търговците тук идват технологиите. Decathlon например използва радиочестотна идентификация на стоките. Робот, снабден с антена, минава през магазина и прави инвентаризация на стоките, всяка от които има уникален дигитален „етикет“. По този начин се избягва пипането на артикулите и се улеснява изпълнението на онлайн поръчки. Очаква се все повече търговци да въведат технологията, тъй като тя става все по-достъпна като цена.
Благодарение на мобилни приложения магазините биха могли да се превърнат в центрове за приемане на поръчки, като самото решение какво да се купи ще се прави още преди купувачът да стигне до магазина. Клиентите ще могат да се информират какво има в обекта и да поръчат, докато седят на тротоара отпред. „Умен” брояч ще следи колко души има в магазина на база на мобилните им устройства. Много магазини усъвършенстват системите си за самообслужване и плащане с цел намаляване на личния контакт при пазаруване. Така например Decathlon има магазин с площ от 13 000 кв. метра, в който работят едва 10 служители. Експерти прогнозират, че безконтактните плащания като Apple Pay и Google Pay да станат все по-масово разпространени.
Холандското студио Shift Architecture Urbanism вече създаде модел за фермерски пазар, който позволява на хората да пазаруват, спазвайки правилата за социално дистанциране. Дизайнът се състои от решетки с размер 16 кв. метра, които могат лесно да се поставят на обществените площади на всеки град. Предложението на Shift се базира на идеята съществуващите пазари за храни да бъдат разделени и разпръснати из местните квартали. Наричат ги „микропазари, които работят в хипер локален мащаб“. Всеки пазар се състои само от три сергии. Има един вход, но два изхода и всяка сергия има два щанда - един за приемане на поръчки и един за вземане на поръчки. Сергиите продават пакети, а не отделни продукти, за да се намали времето, което всеки клиент прекарва на пазара. Допускат се до шестима клиенти наведнъж. Цялата конструкция се мести лесно, като идеята е микропазарите да обикалят различните квартали. Това променя изцяло концепцията на пазаруване – хората не отиват до пазара, пазарът отива при хората, обясняват от архитектурното студио. Те подчертават, че, за да работи успешно и да се гарантира разнообразието от продукти, управлението на пазарите трябва да бъде контролирано от местните власти.
На парти с херметичен костюм
Социалният живот полека се съживява – страхът от вируса отстъпва пред желанието за общуване tet-a-tet. И тук има иновации, които биха ни позволили да се забавляваме, без да се притесняваме за здравето си.
Идея за защитен костюм за нощни клубове и концерти в условия на пандемия представи творческото студио Production Club. Парти екипировката, наречена Micrashell, включва функции за интегриране на смартфон и консумация на питиета. Описан от студиото като „бъдещето на човешкото общуване“, дизайнът включва херметичен костюм и шлем, който покрива ръцете, торса и главата. Специален джоб в костюма държи и се свързва със смартфона на потребителя, позволявайки му да контролира определени функции чрез устройството си. Това включва камерата, която може да се използва за правене на снимки и видеоклипове на събитието. Костюмът е закрепен към тялото с разтегаеми каишки, което го прави подходящ за хора с различни размери. Тези каишки могат да бъдат персонализирани, превръщайки се в причудлив моден аксесоар. Шлемът има филтрираща система за въздуха. В момента студиото е в процес на създаване на прототипи на собствената концепция. Благодарение на опростения дизайн създателите му се надяват да получат първата партида от костюмите на разположение за тестване след няколко месеца.
Нюйоркският дизайнер Джо Дюсет пък разкри концепцията си за лицев щит, който може да се носи като слънчеви очила. Според него дизайнът ще бъде по-малко неудобен от традиционните алтернативи. Дюсет, който в момента търси бранд или партньор за производство на щита, си представя, че цялото устройство ще бъде направено от поликарбонат и произведено по същия начин като типичните слънчеви очила.
Големите офиси остават в миналото
Що се отнася до работната среда, големите офиси ще останат в миналото. Това е прогнозата на интериорния дизайнер Севил Пийч, съоснователка на лондонското архитектурно студио SevilPeach. Според нея те ще бъдат заменени от малки хъбове и ко-уъркинг места. По време на пандемията от коронавирус много компании откриха, че дистанционната работа е ползотворна и благодатна. Вероятно е дори след отминаването на опасността от заразата фирмите да се преорентират към малки офиси, където служителите ще се събират на оперативки или пък за да извършат дадена дейност, която не биха могли другаде. Големите офиси тип open space, в които работят по много хора, проветряването е невъзможно, както и дистанцията, ще останат само спомен. Голяма част от хората ще работят от вкъщи, а тези, които не могат да си осигурят необходимата среда у дома, от co-working пространства.
В следващите месеци предстои да видим кои от иновативните идеи, възникнали в следствие на COVID 19, ще се приложат на практика и кои ще останат в сферата на научната фантастика. Едно е сигурно – светът никога вече няма да бъде същият. И това, може би, е за добро.
Вижте целия текст в дигиталния брой на списанието ТУК.