ПАЗАРЪТ НА ЛУКСОЗНИ ИМОТИ ЩЕ СТАВА ВСЕ ПО-МЛАД, ПО-ГЛОБАЛЕН И ПО-ДИГИТАЛЕН
Д-р Марси Росел е главен икономист на Leading Real Estate Companies of the World. Бивш главен икономист на CNBC и водещ финансов журналист, тя е сред най-известните лектори за бъдещето на икономиката, политиката, културата и медиите. Дължи популярността си както на голямата си ерудиция, така и на умението да коментира значими икономическитеми в контекста на живота и ежедневието на обикновените хора. Преди кариерата си на журналист Марси Росел е работила като икономист и говориtел за инвестиционния пазар в Oppenheimer Funds, една от най-големите инвестиционни компании в САЩ. Започва кариерата си в Банката на Федералния резерв в Далас. През 2002 г. получава докторска степен от Southern Methodist University, където е отличена и като един от най-обещаващите възпитаници на випуска.
Как се влияе пазарът на луксозни имоти от глобалния икономически растеж и ниските лихвени равнища?
През изминалата година станахме свидетели на по-висок от очаквания 3,6% икономически растеж в глобален план. Принос имаха всички региони - Европа, Азия, Северна и ЮжнаАмерика. Дори руската икономика през 2017 г. започна да излиза от дълбоката рецесия благодарение на покачващите се цени на петрола. В крайна сметка комбинацията между силния икономически ръст и ниските лихвени нива се отрази много благоприятнона пазара на луксозни имоти, особено там, където ниските цени на петрола през 2015 и 2016 г. бяха довели до отдръпване на купувачите. През 2018 г. очакваме покачванена лихвите в САЩ в резултат на високия икономически растеж. Доколкото това сеслучва постепенно и е очаквано, обаче не води задължително до спад на желанието запокупки на луксозни имоти.
Как се възприемат луксозните имоти от съвременните купувачи - по-скоро като добра инвестиция или като престижна придобивка?
И двете. За съвременния купувач луксозният имот е дългосрочна инвестиция, която носи сигурност за парите му, и едновременно с това - придобивка, която е по-видима и съответно носи повече престиж от акциите и облигациите например. По-високата възвръщаемост от акции в глобален план през 2017 г. накара купувачите в луксозния сегмент да се почувстват по-богати и съответно по-склонни да харчат пари за нови придобивки, включително за имоти. В този контекст по-предпазливите инвеститори сега се нуждаят от активи, които да ребалансират портфолиата им, раздути от високите печалби на фондовите пазари, и съответно ще се стремят да увеличат дела на инвестициите си в имоти.
В днешно време родените след 1980 г., т.нар. милениалс, са все по-значим фактор на различните пазари. Какъв е профилът им като купувачи на луксозни имоти?
На редица места по света поколението от купувачи на 20-30 години постепенно измества родените след Втората световна война, които доминираха на пазара на луксозни имоти в продължение на десетилетия. Новите купувачи са млади, по-отворени към света и на „ти“ с технологиите. Те определено са хора, които работят много, но в същото време са израснали в много по-голямо охолство в сравнение с техните родители. Ето защо качеството на живот е от голямо значение за тях, когато избират дом.
В този контекст как се промени представата за луксозен имот през годините?
Луксозни имоти винаги е имало, но те са били достъпни за изключително малка част от населението. Във времето назад този пазар е бил привилегия за аристократите и малцина извън техния кръг, но модерната икономика разми границите между различните прослойки и свързаните с тях понятия. На практика ХХ век донесе по-висок стандарт на живот за голяма част от световното население, доведе до създаването на средна класа в глобален план и позволи на много хора извън аристократичните съсловия да натрупат благосъстояние. Това доведе до нарастващо търсене на луксозни имоти. Първоначално представата за лукс се свързваше със старите аристократични имения, но с годините това значително се промени. Сега луксът е по-скоро въпрос на нагласа и възприятие на света, отколкото на определен тип имоти.
Нека хвърлим поглед в бъдещето. Как ще изглежда пазарът на луксозни имоти след 10 години?
Определено ще е по-млад, тъй като милениал поколението ще е непрекъснато увеличаваща се част от населението. В същото време ще е по-глобален, доколкото младите хора се чувстват все по-комфортно в света извън националните граници. Със сигурност ще е все по-дигитален, като се има предвид как блокчейн технологията трансформира пазарите и сделките с имоти. В момента тази технология е в много ранен етап на развитие и подобно на интернет, ще минат години, докато разгърне пълния си потенциал. Но това е бъдещето.