06/06/2018 Краси Генова, снимки: Виктор Попов Галерия

Арт Базел – артистичното огледало на света днес

Азиатското издание на прочутият пазар за изкуство отбеляза скок в продажбите и потвърди тенденцията, че Азия е основният играч в бранша.

Има три сигурни начина да се разбере, че наближава времето на най-динамичния и свеж артистичен пазар в световен мащаб, третото разклонение на прочутия Арт Базел – Арт Базел Хонг Конг, който се провежда винаги през последната седмица на месец март.  Най-известният водещ на арт търгове, колекционер и набиращ все повече популярност като шоумен, отколкото като арт познавач – Саймън де Пъри започва да публикува в Инстаграм профила си подгряващи събитието постове, с които демонстрира, че е на „ти“ с водещи галерии, събратя колекционери и шоузвезди, както и да използва умело платформата, за да рекламира хотелите и ресторантите, в които ползва деликатна отстъпка - реверанс към скритите платени публикации, които се наблюдават в Инстаграм и Фейсбук профилите на т.нар. „инфлуенсъри“. Вторият знак, че се задава поредното „цунами“ за банковите сметки най-вече на азиатските бизнесмени, е рязко покачващият се интерес към Хонг Конг като туристическа дестинация, но в края на март към екзотиката на бившата вече Британска колония, се прибавя и артистичният аромат от страстното танго на изкуството и парите. И финалът  настъпва тогава, когато в навечерието на официалното откриване и ВИП разглеждането на селекцията сред галериите и колекционерите, основните играчи в този бизнес извадят най-силните си карти и обявят най-големите си и силни имена – обикновено това са арт легенди като Пабло Пикасо, Жан-Мишел Баския, Сай Туомбли, новите звезди на артистичния небосклон – Такаши Мураками, Йошитомо Нара или неотминаващият евъргрийн на Арт Базел Хонг Конг – китайският майстор Зао У-Ки, който напусна този свят през 2013 г.  

Историята
Вероятно такава е била и целта на тримата създатели на арт пазара, от който започва всичко – Арт Базел – да се даде платформа на изкуството и на старите и нови таланти. В далечната 1970 г.,  в швейцарския град, „тримата мускетари“ – галеристите Ернст Бейлер, Труди Брукнър и Балц Хилт инвестират в една много авантюристична на пръв поглед инициатива, която в първото си издание привлича над 16 хиляди посетители. 90 галерии от 10 страни представят най-доброто от своите фондове и най-интересното от свежите си открития с амбицията да достигнат нови пазари и необременени от масовия вкус колекционери. Пет години по-късно броят на участващите галерии е 300, представените страни са  вече 21, а почитателите на изкуството, които съпреживяват пазара, са 37 хиляди.
Успешната формула: изкуство – пари – светски събития, провокира толкова голям интерес, че през 2002 г. стартира американската авантюра Арт Базел Маями, а през 2013 г. най-успешният играч в триото – Арт Базел Хонг Конг. Следвайки направо бомбастичния ритъм на развитие на икономиката в Азия, появата на милионери и милиардери всеки ден, особено на територията на Китай, интерес към азиатското издание на пазара проявява мобилният гигант BMW, който през 2015 г. застава зад платформата BMW Art Journey и амбициозно прибавя към легендарната си история нови азиатски пазари и перлата – изкуство. Така мобилният гигант си осигурява още една постоянна и не толкова директна форма на реклама. Бракът между изкуството и пазарите, независимо дали става въпрос за модния или рекламния, доказва своята плодовитост и досега се използва активно в превземането на нови територии.

Изкуството на парите или парите на изкуството
248 галерии, 32 страни и над 90 000 посетители – това са официалните резултати, които гордият директор на пазара – Аделин Ои сподели в деня на откриването. В същия ден, но няколко часа по-късно, на 29 март стана ясно, че Арт Базел Хонг Конг отбелязва и рекорд в продажбите. Става дума за продажбата на абстрактна картина от Вилем де Кунинг, от частната колекция на създателя на „Майкрософт“ Пол Алън, който се раздели с ценното си притежание срещу сумата от 35 милиона долара. И ако е вярно твърдението, че парите никога не спят, то в Хонг Конг, в рамките на панаира, същото важи и за основните играчи – галеристи, колекционери и агенти. Според официалната статистика на арт пазарите в световен мащаб през 2017 г. са регистрирани продажби на стойност 15 милиарда долара, което е със 17 процента повече от 2016 г. , което включва не само продажбите, но и таксите, които галериите плащат, за да участват. Масовото раздвижване в този сектор отчита и ръст на заетата работна ръка – 3 милиона души, които са ангажирани през последната година.

Китай – амбициозният нов играч
С неподозирани възможности като финанси и в същото време с подозрителен и предизвикващ духовно менторство вкус, Китай се оформи като най-амбициозният, дързък и осъзнаващ силата си играч в този бизнес. Шестото издание на Арт Базел Хонг Конг доказа, че най-малкият на години арт пазар вече диктува правилата на играта в бизнеса. „От четири години съм на борда на този успешно плуващ кораб и никога не съм подозирала, че ще говорим за толкова много пари и толкова големи числа. Азиатският арт пазар е отражение на всичко онова, което се случва в световен мащаб. Бясно развиващата се икономика, нарастващия със скоростта на светлината брой на милионерите и милиардерите в Азия, определят ритъма и ръста и на арт пазара!“, коментира в „Арт Нет“ директорът на Арт Базел Хонг Конг – Аделин Ои. Няколко седмици преди откриването на шестото издание на пазара, свои филиали в града откриха две от водещите галерии в световен мащаб - David Zwirner и Hauser & Wirth, които се настаниха удобно на ринга сред опонентите си – вече ветераните на острова – Gagosian, White Cube, Galerie Perrotin и Pace Gallery.
„Причината, поради която световните галерии започват да приемат насериозно азиатските колекционери, е глобалната промяна на цялата екосистема в бранша – музеи и колекционери. Азия се развива динамично не само като финансов пазар, но и като основен арт играч. Ние учим всичко много бързо и успяваме да се адаптираме към световните тенденции!“, коментира 47-годишният колекционер от Пекин Дъ Дзие на страниците на „Арт нет“. Амбицията си да колекционира изкуство шлифовал с няколко месечен курс в Пекинската арт академия, благодарение на който натрупал основни познания върху западното и азиатско изкуство.

Top