Кварталът на богатите
За Крис Дийц, вицепрезидент на Leading Real Estate Companies of the Word, картата на света е много по-малка от реалната. Върху нея светят с дискретен блясък 60 дестинации, в които се предлагат най-мечтаните и най-скъпи къщи в света. Срещнахме се с него, за да разберем какво прави един имот истински луксозен и как България се превърна в N60 в клуба на избраните, а гледката от Rooftop Bar на хотел Sense беше най-добрият фон на един разговор за новите правила на лукса.
Leading Real Estate Companies of the World® (LeadingRE) е глобална мрежа от независими компании за луксозни имоти - лидери на своите пазари. Включва над 550 бранда и 128 000 брокера, които реализират над един милион сделки годишно. България е 60 –тата страна, която се присъединява към организацията с членството на Unique Estates.
От Лидия Манолова, сп. Амика
Снимки Радина Ганчева
Л.: Започнах да разглеждам сайта и списанието Luxury Portfolio и за малко да закъснея за интервюто… Невероятни къщи и снимки, карат те да мечтаеш и да желаеш… Това ли правите всъщност – продавате луксозни мечти?
Luxury Portfolio е луксозното лице на Leading Real Estate Companies of the Word - голяма, глобална мрежа, в която са свързани 550 компании. Но сме „спокоен гигант“. Това, което правим, е да помагаме на нашите членове да стават все по-успешни. В уебсайта на Luxury Portfolio те показват най-ексклузивните си оферти. Нивото стриктно се спазва в сферата на високия лукс. Не правим компромиси.
Тук сте, за да подпишете договор с Unique Estates. Как една компания може да стане част от такава мощна световна мрежа?
Принципът за присъединяване е “by invitation only”. Ние сме световен бранд зад успешните локални брандове, защото недвижимите имоти са локален бизнес – те са с корени тук, специалисти са на пазара и се развиват успешно. Помагаме им да се покажат, консултираме ги, осигуряваме им достъп до клиенти от цял свят. Затова и сега съм в София – отговарям за глобалното разрастване, а Unique Estates е нашият най-нов член. Което е много приятно, защото прибавяйки България, поставяме N60 на картата си… Така че това е важен момент и за нас! На luxuryportfolio.com вече могат да се видят няколко уникални имота в България, надявам се скоро да се публикуват и в списанието ни.
Промени ли се дефиницията за лукс през последните години и как?
Не драматично, но се промени в някаква степен. Ще ви кажа защо. Всички знаем, че когато говорим за луксозни недвижими имоти, някои атрубути са постоянни – историческо място, работа на голям архитект, локация... Но основното е усещането за ексклузивност. Ако преди 10 години бяхте попитали кой имот е луксозен, щях ви кажа точно това – че трябва да е уникален, ексклузивен. Днес на преден план излиза думата лайфстайл. И това е забележително. Мисля, че се дължи на демографските промени сред клиентите на луксозни недвижими имоти. Сега това са млади хора, които сами са спечелили състоянието си – чрез старт-ъп компании, предприемачески бизнеси и т.н. И за тях луксозният дом не е толкова статус, колкото лайфстайл – как живеят, как се хранят, какви партита правят... Младите консуматори на лукса днес предпочитат да посрещат своите приятели и семействата си в красива обстановка, да бъдат домакини, вместо да впечатляват с имота си. Да имаш дворец с десетки стаи не е за тях. Не и днес.
Къщите за милиони си приличат навсякъде по света. Това добре ли е или не?
Всички знаем че светът става все по-малък. Хората пътуват много, виждат много. Днес клиентите ни са изключително образовани по отношение на покупката, знаят точно какво искат. Мисля, че глобализацията е добър тренд. Всички могат да се възползват от знанията и добрата подготовка на съвременния купувач.
Пътувате постоянно по целия свят и имате наистина глобална представа за пазара на луксозни недвижими имоти. Какво мислите за България?
Вчера прочетох една статия от английски специалисти. Заглавието беше Bulgaria is Back. Основното твърдение – че е добро време за инвестиране тук. Страната ви има какво да предложи – и то на достъпна цена. Запитванията за имоти се покачват значително. Разбира се, те го свързват и с Brexit – паундът падна, така че британците, които купуват имоти традиционно в Италия, Гърция, получават там по-малко за парите си сега. И започват да гледат към по-достъпни имоти като инвестиция, а такава дестинация е България. Но имате нужда от маркетинг. Компаниите за луксозни имоти трябва да показват България като страна, която може да предложи много – плажове, интересни градове с история. Таймингът е много добър сега! Геополитически факторите са много благоприятни – с проблемите в Турция, която хората избягват в момента...
Кои са горещите дестинации за инвестиции днес?
Ако говорим за Европа – нищо не се е променило - Лондон, Париж, Берлин. Луксът там е на сигурно място. Другите обичайни заподозрени остават САЩ, Хонг Конг, Сингапур... Голямата изненада идва от Азия – и не говоря за китайските купувачи. Феноменът е Южна Азия – азиатската средна класа нараства с невиждани темпове. Можем да си представим покупателната мощ на тези хора! Те не могат да я реализират на тамошния пазар, просто инвестициите и строителството не могат да им насмогнат; значи ще потърсят възможности на други пазари. Това е новата вълна купувачи и ние трябва да сме подготвени.
Как успявате да следите всички тези процеси?
Всички говорят за глобализацията, но за нас тя означава едно – да виждаш света в перспектива, като цяло, да откриваш тенденциите навсякъде. Не мога да си стоя в офиса в Лондон или в Чикаго и да чета какво става по света. Трябва да съм там. Да се фокусирам върху районите, да разбирам различията на различните пазари, бизнес практики, култури.
Тогава можете да кажете тогава какви са основните тенденции от гледна точка на луксозните недвижими имоти?
Те са три: Предизвикателството пред инвеститорите да се справят с променящата се глобална икономика и политика – проблеми в Русия, криза в Близкия Изток, тероризъм. Вторият тренд е урбанизацията. Все повече хора се насочват към градовете, искат да живеят там, да работят, да се хранят, да пазаруват там. Сградите с интегрирани функции – жилища, офиси, ресторанти, градини, са резултат от този тренд за улесняване на лайфстайла. И третият е демографската промяна – на много пазари младото поколение се състезава с baby boomers (50-, 60-, до 70-годишните) за едни и същи луксозни имоти. Младите днес печелят парите си рано, стават независими и търсят имоти в града. По-възрастните състоятелни хора до вчера са живели в големи къщи в предградията, но вече децата са пораснали, къщите стават прекалено големи за двама и те казват: „Хайде да се преместим в града, да се наслаждаваме на живота там”. Така тези имоти стават все по-малко и цените им се качват... И още нещо – днешните потребители на луксозни имоти все повече се интересуват от фактори като устойчивост на сградата, контрол чрез мобилни устройства, енергийна ефективност...
А къде е вашият дом?
Толкова много пътувам, че мога спокойно да кажа „в самолетите” (смее се). В Лондон домът ми е близо до Хайд Парк, така че се наслаждавам на града пълноценно. През уикендите често съм в родната Германия. Миналата година купих място близо до Франкфурт – в красива долина с лозя, това е винарска област. Съборих една стена в къщата и поставих панорамен прозорец към лозята. Толкова е тихо там, гледам как се сменят сезоните и наистина се зареждам. Това е моят лукс. Вкъщи се чувстваш там, където си роден. Свързан съм – със семейството, приятелите, с виното също. Виното е лайфстайл – около него всичко е красиво.
Изглеждате като човек, който истински се наслаждава на това, което прави...
Работата ми е прекрасна – не само защото пътувам много и виждам и научавам много, а защото срещам креативни, иновативни, интересни хора. Възхищават ме личностите, които са стигнали до нивото, на което са. Хората зад агенциите за луксозни имоти са не само богати, те живеят и дишат този бизнес и имат невероятни истории за разказване. Ако искаш да продаваш лукс, трябва самият ти да си луксозен, иначе няма да ти повярват.
Това ли е съветът ви към брокерите?
Ако не знаеш как изглеждат луксозните неща в живота – часовникът, колата, кухненските уреди, не можеш да продаваш лукс на другите. Влизаш в една къща и виждаш на леглото етикет – и трябва да знаеш, че Provasi е италиански луксозен бранд. Трябва да си специален, да имаш своя избран кръг от хора, защото там са клиентите ти. Не е нужно да си богат колкото тях, но трябва да си свързан емоционално и визуално. Да те възприемат като луксозен човек.
Вие такъв ли сте?
Работя за компания за луксозни имоти и, да, приятно е да пътуваш ексклузивно, да отсядаш в петзездни хотели. Признавам, че е комфортно и с годините все повече ми харесва. Но мисля, че съм доста земен. Продължавам да казвам на децата си (на 18 и 20 г.), когато ги взимам с мен на пътувания и те се наслаждават на лукса, че е много важно да запомнят – трябва да работят наистина здраво, за да постигнат това. Когато се прибера у дома, съм различен човек. Да си нормален помага да свалиш напрежението. Но няма време в живота, което да не заслужава великолепна бутилка вино. И няма причина да се срещаш с хора, които не харесваш!